Enskilt anspråk vid grovt olaga hot

Hej! Har blivit hotad(grovt olaga hot) och lider av detta psykiskt .

Kom hem såg en kille sparka in en ruta och banka på en dörr.

När han börja gå där i från,så börja jag gå hemåt:

Då hör jag hur någon kommer springande.

Vänder mej om vart på han springer in i mig,

då drar han upp en pistol och sätter mot huvudet

och tryckerav sen springer han vidare.

Har svårt att sova, och går själv ute när det är mörk.

Måste hela tiden kolla så ingen kommer bakom mig.

Vad är en rimlig ersättning att begära vid rättegången.

Mvh Owe

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tycker att du ska börja med att rådgöra med åklagaren. Åklagaren är som huvudregel skyldig att på din begäran förbereda och utföra din talan om enskilt anspråk (skadeståndet) i samband med åtalet, se Rättegångsbalken 22 kap 2§.

Enligt Brottsoffermyndigheten bör ett hot med livsfarligt vapen grunda ersättning mellan 10-15 000. I myndighetens referatsamling beskrivs ett liknande fall som det du beskriver, se här s. 63. Där hade en man fått en pistol tryckt mot huvudet och förövaren hade tryckt av två gånger. Tingsrätten dömde gärningsmannen att betala 15 000 kr för kränkningen. Jag ser ingen anledning till att ersättning ska bedömas lägre i det fall du beskriver. Så en rimlig utgångspunkt bör vara att du begär minst 15 000 kr för bara kränkningen i sig.

Avslutningsvis beklagar jag det inträffade och jag önskar dig lycka till!

Med vänlig hälsning,
John Eriksson NätterlundRådgivare