Ersättning för kompensationsvara vid försenad vara

Hej jag beställde en bröllopspresent till min man, leveranstiden stod det 1-3 dagar vilket var perfekt. Nu 1v senare har den fortfarande inte kommit och jag var tvungen att köpa en ny present i panik som självklart överskred budgeten. Hur fungerar det? Kan jag få kompensation?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den här sortens frågor regleras i konsumentköplagen(Kköpl) eftersom det rör en näringsidkare och en privatperson.

Enligt 9 § KköpL så föreligger dröjsmål på säljarens sida om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida.

10 § KöpL, vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen enligt 11 §. Hen får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §.

Som vi kan se har du alltså lite olika alternativ. Eftersom att varan inte har levererats än kan du häva köpet. Det finns även möjlighet att kräva skadestånd enligt 14 § KköpL.

14 § första stycket KköpL: Köparen har rätt till ersättning för den skada hen lider genom säljarens dröjsmål om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hens kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Tänk på att du måste meddela säljaren om du vill häva köpet eller kräva skadestånd ganska direkt efter att du fått kännedom om dröjsmålet, 15 § KköpL.

Enligt 32 § KköpL omfattar skadestånd pga. säljarens dröjsmål ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust pga. dröjsmålet eller felet. Det kan exempelvis vara fråga om utgifter som föranleds av att konsumenten försöker få till stånd en rättelse såsom utgifter för resor, porto och telefonsamtal eller liknande i samband med reklamationen. Det kan också vara fråga om utgifter som föranleds av att konsumenten försätts i en utgiftskrävande situation genom näringsidkarens avtalsbrott.

Rätt till ersättning föreligger däremot bara för sådana utgifter som inte kunde undvikas med skäliga åtgärder. Jag skulle tyvärr säga att det är svårt att se köpet av den andra presenten som skäligt. Det kan nog krävas av dig att du först meddelat företaget att du häver köpet av den första presenten. Man måste dessutom se till omständigheterna i det här fallet. Kunde du kanske ha berättat för din man att han kommer få en present, men den är tyvärr lite försenad och således väntat med att köpa en ersättningspresent? Omständigheter som talar för att du ska få ersättning är t.ex. att presenten är helt värdelös i och med förseningen. Men återigen krävs det då att du meddelat säljaren att du vill häva köpet.

För att 33 § KköpL om ersättning för prisskillnad krävs det att du som köpare hävt köpet först innan du gjort ett täckningsköp(alltså ett köp för att kompensera den uteblivna varan).

Jag förstår det som att du inte har hävt köpet ännu och således blir det alltså svårt att ersättning just för den nya presenten. Om det är så att du har hävt köpet kan det alltså bli aktuellt med ersättning för prisskillnaden på det hävda köpet gentemot täckningsköpet!

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare