Ersättning vid avbeställning enligt KtjL

Hejsan! Jag undrar hur reglerna ser ut vid avbokning av massage. Jag hade en tid bokad igår, men min son blev sjuk och jag ringde 2 timmar innan min bokade tid och avbeställde. Nu vill salongen debitera mig, kan de göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är det klassiska juridiska svaret: det beror på. Eftersom det handlar om en massage mellan dig och en massagesalong utgår jag ifrån att konsumenttjänstlagen (KtjL) är tillämplig. Dess tillämplighet stadgas i 1 §. Även om det kanske inte direkt framgår i 1 § att lagen är tillämplig på massage som tjänst kommer jag ändå tillämpa lagen. Det finns ingen bättre, och jag hade annars varit hänvisad till att ända försöka fylla luckan som då uppstår med bestämmelser ur KtjL. Därför kan jag lika gärna betrakta KtjL som tillämplig.

Avbeställningar regleras i 42 §. Paragrafen ger dig rätt att avboka en tjänst utan att behöva betala för den. Däremot har salongen enligt samma paragraf rätt att kräva ersättning bl.a. på grund av att de underlåtit att ta på sig andra uppgifter för att kunna betjäna dig. Har du alltså tagit upp en plats i bokningssystemet, och kan salongen visa att denna annars skulle bli fylld av någon annan, har de rätt att fordra ersättning härav. Salongen kan enligt 43 § också förbehålla sig rätten att ta ut en skälig ersättning i händelse av avbeställning. Om så skett i ditt fall vet jag naturligtvis inte.

Huvudregeln är alltså att någon legitimt krav på ersättning vid avbokad tjänst alltså inte uppstår.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare