Ersättning vid dröjsmål enligt konsumentköplagen

Jag har som privatperson köpt ett vikdörrsparti av ett företag. Jag fick fakturan men vikdörrspartiet som sändes med ett transportbolag försvann. Betalde inte fakturan i det läget. Det dröjde över 30 dagar innan företaget meddelade att transportbolaget skulle ersätta vikdörrspartiet och att det skulle ta c:a 15 veckor tills jag fick ett nytt. Jag hade som jag såg det inget val eftersom öppning i väggen var specialmått och vikdörrspartiet tillverkades efter detta mått. Jag fick sätta upp en provisorisk vägg. Egen arbetsinsats var nödvändig för att hålla nere kostnaderna. Efter c:a 40 dagar anlände det försvunna vikdörrspartiet. Jag har haft kostnader för eget arbete och material för den provisoriska väggen. Jag anser att företaget ska ersätta väggen.Företaget vägrar med motiveringen att transporten ligger utanför deras kontroll och 43 dagars leveransförsening får man acceptera. När jag köpte vikdörrspartiet kom jag överens med säljaren om att vikdörrspartiet skulle gå med en direkttransport från lagret till leveransadressen för att undvika problem. Företaget sände istället vikdörrspartiet till fakturaadressen med ett annat transportbolag där omlastning krävdes. Här försvann vikdörrspartiet.

Vilken möjlighet har jag att få ersättning?

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Du som privatperson, en konsument, har köpt en vara av en näringsidkare och vissa förseningar har uppstått. Därav är konsumentköplagen (KKL) tillämplig (1 § KKL). När en vara är försenad benämns det inom juridiken som dröjsmål. Den juridiska frågan att utreda här är vem som ansvarar för dröjsmålet och hur din rätt till ersättning ser ut.

Dröjsmål enligt konsumentköplagen

Dröjsmål föreligger i ditt fall eftersom vikdörrspartiet levererades alldeles för sent och eftersom det inte finns något som tyder på att du kan hållas ansvarig för dröjsmålet (9 § KKL). Då dröjsmålet har konstaterats har du som konsument rätt till att häva köpet och rätt att kräva skadestånd (10 § KKL). Som konsument har du rätt till skadestånd förutsatt att företaget inte kan visa att det låg utom deras kontroll (14 § 1 stycket KKL). Detta förutsätter också att du har reklamerat dröjsmålet (15 § KKL). Eftersom du redan har varit i kontakt med företaget angående dröjsmålet indikerar informationen i din fråga om att en reklamation redan har skett. Du som konsument har rätt till ersättning för de utgifter du har haft till följd av dröjsmålet, det vill säga rätt till ersättning för bland annat kostnaderna för den provisoriska väggen (32 § 1 stycket KKL).

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare