Ett barn får gåva som inte är förtida arv, vilken rätt har de andra syskonen att få ut samma värde?

Mina föräldrar ger min syster ett sommarställe som gåva och inte ett förtida arv. Vilken rätt har vi andra syskon att få ut samma värde?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Tillämplig lag

Din fråga handlar om förtida arv varför det är Ärvdabalken (ÄB) som blir aktuell.

Vad innebär det att sommarstället inte ska betraktas som förtida arv?

I Ärvdabalken finns det en presumtion för att allt som arvlåtaren (dina föräldrar i detta fallet) under sin livstid ger bort till sina bröstarvingar (du och dina syskon men även era barn, barnbarn osv) ska räknas som förtida arv. Detta på grund av att lagen utgår från att arvlåtaren oftast vill att alla barn ska få lika lott. Men presumtionen kan brytas om arvlåtaren skriver ett gåvobrev och där i anger att gåvan inte ska vara förtida arv. Om det sker så kommer gåvan inte avräknas som förskott på arvingens lott, 6 kap. 1 § ÄB.

Om dina föräldrar skriver att sommarstället inte är ett förtida arv i gåvobrevet så uteblir kompensationen för er andra syskon när era föräldrar avlider.

Vad har ni andra syskon för möjligheter att få ut samma värde?

För det första råder jag er att verkligen kontrollera att era föräldrar förstår vad det får för konsekvenser att ge gåvan med skrivelsen "inte att betrakta som förtida arv" om ni inte redan har gjort det.

Likställt med testamente?

I vissa fall kan den arvingen som fick en gåva bli ersättningsskyldig till de andra arvingarna för gåvans värde. Den lagregeln tar sikte på situationer där gåvan kan likställas med ett testamente. Detta hade kunnat bli aktuellt i ert fall om dina föräldrar tänkt ha kvar sommarstugan tills de dör. Alltså att gåvan först ska "utbetalas" när de avlidit. Om det är på detta sättet det är sagt så behöver ni andra syskon väcka talan i domstol inom ett år från det att bouppteckningen avslutades efter era föräldrar, 7 kap. 4 § ÄB. Om domstolen godkänner så kommer ni bli kompenserade.

Fanns gåvobrev?

En gåva är precis lika giltig om det inte finns ett gåvobrev men ur bevishänseende är det smart att skriva ett. Om dina föräldrar inte har skrivit ett gåvobrev så skulle ni möjligen kunna ogiltigförklara gåvan. Eftersom det är presumtion att alla gåvor till bröstarvingar är förtida arv så måste din syster bevisa att det var dina föräldrars avsikt att ni andra syskon inte skulle kompenseras. Om det inte finns ett skriftligt dokument så blir det svårt att bevisa.

Hoppas jag svarade på er fråga, annars är ni välkomna att ställa en ny!

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare