Få egendom av förälder utan att det är förskott på arv

Pappa vill ge mig ett mycket gammalt torp som gåva eftersom han själv inte kan sköta det längre.

Vi var tre barn från början, lillebror är avliden ,så det är jag och min storebror kvar.

Han har ingen kontakt med pappa och vill absolut inte ha torpet, jag har talat med han.

Vidare har min avlidne bror sex vuxna barn, som bildat familjer och sitter med egna hus, så dom vill heller inte ha torpet.

För vad jag förstår så ska ju egentligen torpet delas mellan pappas tre barn, i varsin tredjedel. Då lillebror är avliden tillfaller väl hans tredjedel hans sex barn, som då ska en sjättedel var av den tredjedelen? Vilket dom inte vill ha.

Fakta om torpet: Småhusenhet byggnadsvärde under 50 000 kr. Taxeringsvärde 73 000 kr

Ingen el och inget vatten och huset är byggt 1879. Så du förstår vilket skick det är i. Tomt tretusen kvadratmeter. Ingen skog. Ingen vattenkälla.

Alltså vill han bara att jag ska ta över detta. Hur gör vi på ett smidigt sätt, så att jag inte får betala till dom när pappa avlider? Själv är jag förtidspensionär med låg inkomst.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Det är möjligt att göra detta genom att din pappa skriver ett gåvobrev där han ger fastigheten till dig och samtidigt anger att den inte ska vara förskott på arv. Jag skulle rekommendera dig att ta hjälp för att göra det så slipper ni eventuella oklarheter när din pappa sedan avlider. Du kan få hjälp med att skriva gåvobrevet här: http://lawline.se/avtal/gavobrev.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare