Falska anklagelser

Vad kan man göra när man blir falskanklagad hela tiden

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då du inte skrivit något närmare om vad du blivit anklagad för är det svårt att säga exakt vad du kan göra. Det finns dock vissa bestämmelser i brottsbalken som skulle kunna vara till din hjälp.

I brottsbalken (BrB) 5 kap. 1 § (HÄR) anges att den som som utpekar annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller som annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning ska dömas för förtal. För att det ska vara fråga om förtal ska anklagelsen vara lämnad till annan än dig själv och anklagelsen ska typiskt sett vara sådan att den anklagade (du) får sitt anseende skadat. I paragrafens andra stycke anges att det inte är fråga om förtal om personen varit skyldig att uttala sig eller om det varit försvarligt att lämna uppgiften (anklagelsen) och personen dessutom kan visa att uppgiften var sann eller att hen hade rimlig anledning att tro att den var sann.

Har anklagelsen istället skett mellan fyra ögon, eller på så sätt att förtalsbestämmelsen inte är aktuell, kan istället bestämmelsen i BrB 5 kap. 3 § (HÄR) komma i fråga. Här anges att den som förolämpar annan genom att använda sig av kränkande glåpord eller beskyllning eller genom att på annat sätt bete sig kränkande mot denne kan dömas för förolämpning till böter.

Är det något mer du undrar över är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare