Får 17-åring stå på hyresavtal?

Hej! Jag är 17år och 9månader gammal.

Jag flyttade hemifrån vid 16års ålder då jag började hyra av min familj (ej med kontrakt).

Nu vill jag däremot ha ett kontrakt då min framtid utan ett känns väldigt osäkert.

Hur ser möjligheterna ut för mig som minderårig att ingå avtal redan nu? Båda mina vårdnadshavare samtycker och har inga problem med det. Däremot säger min hyresvärd att jag behöver fylla 18 år först. Vad bör jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Personer under 18 får inte stå själva på hyreskontraktet (9 kap. 1 § föräldrabalken). Någon av dina föräldrar får stå som medsignatör tills du fyllt 18. Då kan du be om att överlåta kontraktet till ditt eget namn.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen i framtiden!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare