FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/06/2018

Får barn själva välja var de ska bo efter skilsmässa?

Får barn välja hos vem de vill bo hos vid en skilsmässa, och vid vilken ålder är de mogna nog att bestämma?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Regler om boende, vårdnad och umgänge finns i 6 kap Föräldrabalken (FB).

Det är den eller de föräldrar som har vårdnaden över barnet som bestämmer var barnet ska bo. Barnet får ingen absolut rättighet att välja själv förrän barnet fyller 18 år och blir myndigt.

Det är barnets bästa som ska vara i fokus vid alla åtgärder som rör barnets boende enligt 6:2 a 1 st FB. Enligt 6:2 a 3 st FB ska hänsyn tas till barnets vilja med beaktande av ålder och mognad. Detta innebär att barnet ska få mer och mer inflytande i frågor som rör boende ju äldre och mognare barnet blir.

Sammanfattningsvis får barnet inte någon absolut rättighet att bestämma var hen vill bo förrän barnet uppnår 18 års ålder och blir myndig. Som vårdnadshavare ska man dock ta hänsyn till barnets vilja i takt med ålder och mognad. Någon viss ålder när ett barn är moget nog att besluta var hen ska bo går inte att slå fast då olika barn mognar olika snabbt. Det finns dock en utgångspunkt i praxis om att barnet ska få bestämma själv då det uppnått 12 års ålder, men denna rättighet är som nämnt endast en utgångspunkt då mognadsgrad vid 12 år kan skilja sig mycket från barn till barn.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare