Får chefen sänka min lön när jag blir visstidsanställd?

Hej,

Jag undrar om arbetsgivaren får sänka min timlön när jag får en visstidsanställning istället för timanställning?

Har idag ca 132 kronor i timmen, men enligt facket ska jag ha ca 119 kronor i timmen.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Under en pågående anställning får arbetsgivaren inte sänka din lön, men i samband med att du byter anställningsform finns en möjlighet.

Inom arbetsrätten gäller lagen om anställningsskydd (LAS) och kollektivavtal, men även vissa avtalsrättsliga principer. En viktig avtalsrättslig princip är att avtal ska hållas. Bara om du och arbetsgivaren tillsammans kommer överens om det (alltså, avtalar om det) får hen sänka din lön under din pågående anställning. Kollektivavtalet anger en minimilön, och det stämmer att din arbetsgivare inte får ge dig en lägre lön än den.

Som jag förstår det ska du nu byta anställningsform, och då skriva ett nytt anställningsavtal. Då finns det ett tillfälle för er att avtala om en ny lön - därför har arbetsgivaren nu en juridisk möjlighet att erbjuda dig en lägre lön. Det är upp till dig att tacka ja eller nej till den erbjudna lönen. Du har även möjlighet att förhandla om lönen.

Jag råder dig att ta kontakt med ditt fackförbund för att få bästa möjliga råd inför löneförhandlingen.

Vänliga hälsningar

Rebecka Hård af SegerstadRådgivare