Får dem sälja sin gård billigt till ena barnet?

Hej!

Min mammas bror ska få köpa hela deras föräldrars gård, mark, skog och stuga billigare och få resten i gåva. Min mamma är sjuk och kan inte jobba. Men jag (deras barnbarn) vill väldigt gärna köpa stugan, har sagt att jag kan låna till mamma så det går i rätt led men de vägrar. Min mamma kommer alltså få ärva mycket mindre än sin bror och jag anser det är diskriminering då de kommer med argumenten att han har jobbat mer. Men mamma är sjuk och kan inte jobba. Jag har hjälpt mina morföräldrar att hyra ut deras stuga i många år utan tagit betalt och nu när jag ville köpa den får jag inte. Känner att det blir orättvisor i familjen. Hur kan jag hjälpa min mamma så hon inte blir åtsidosatt då de kör med argumentet "han har arbetat mer"

Om det kan hjälpa så har jag bott hos mina morföräldrar (de blev mitt familjehem) då mamma inte klarade av mig. Min morbror kommer få ärva så mycket mer än min mamma vilket även kommer drabba mig sen då det bara gynnar hans barn.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dina morföräldrar har fri förfogande över sin egna egendom. Detta innebär att de har rätt att sälja eller ge bort egendom till vem de vill. Det faktum att de överlåter, vilket innebär säljer, byter eller ger bort, sin gård till sin son går inte att juridiskt överklaga. Om det är hennes fria vilja att göra så är det inte klandervärt.

Det som ni däremot ska veta är att om hon ger bort det (eller säljer till ett förmånligare pris att en viss del är att betrakta som gåva) så finns en presumtion inom arvsrätten att alla gåvor som ges till sina barn är förskott på arv (6 kap 1 § Ärvdabalken). Jag tolkar av din fråga att din morbror ska få köpa gården för ett förmånligare pris så kommer den del som inte betalas betraktas som gåva om det är av gåvokaraktär.

Detta innebär att när dina morföräldrar bort och hennes kvarlåtenskap blir arv (den egendom hon lämnar efter sig) och ska fördelas lika på deras barn så kommer värdet av huset räknas bort från din brors andel då man anser att han redan tagit del av arvet. Alla gåvor av väsentligt värde från föräldrar till barn (med undantag av födelsedagspresent och liknande) anses vara förskott av arv om gåvogivaren, i detta fall dina morföräldrar, inte angett annat.

Sammanfattningsvis: Om dina morföräldrar skriver i ett gåvobrev att gåvan inte ska utgöra förskott av arv så är den en laglig gåva från en person till en annan som inte kan överklagas. Om inget skrivs så ses det som förskott av arv och kommer avräknas från din morbrors andel. Detta får effekten att om gåvan han får motsvarar med än 50% av vad arvet hade varit inklusive gården så kommer resterande gå till de andra arvingarna och morbrorn får inte mer då man anser att han redan fått sitt. Dock kan resultatet bli att resterande arvingar får mindre än vad de hade fått, om gåvan är stor. Om gården motsvarar 70 % av arvet om gården hade varit med i arvet så har dessvärre bara resterande arvingar 30 % att dela på. Man kan inte bli återbetalningsskyldig för ett arvsförskott eller liknande vilket därför resulterar i att resterande arvingar riskerar att få mindre. (6 kap 4 § Ärvdabalken) Enda sättet gåvan går att "kränka", som man säger, d.v.s. ogiltigförklara är om gåvan ges på personens dödsbädd eller är av sådan karaktär att det likställs med ett testamente. På sådant vis kan man hantera gåvan som ett testamente som kränker er laglott och då räknas värdet på gåvan in vid laglottsbestämningen och en bröstarvinge (barn och barnbarn etc) har alltid rätt att kräva sin laglott (50 % av sin arvsdel). Däremot gör jag bedömningen av frågan att, i och med att det inte framgår att morföräldrarna är sjuka och testamenterar på ett sådant vis utan endast valt att sälja för förmånligt pris så finns det inte mycket som talar för att detta är att likställas med ett testamente. En liten tröst är att (förutsatt att det inte skrivs papper om annat) gåvodelen av köpet utgör ett förskott på arv som kommer räknas av från hans del vid arvsberäkningen.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare