Får domstol meddela dom mot parts utevaro i vårdnadsmål?

Hej, Vid en vårdnadstvist, där båda yrkar på ensam vårdnad, och den ena parten inte väljer att infinna sig i rätten, får den andra parten då automatiskt rätt i sak och ensam vårdnad? Är det någon skillnad om den ena parten yrkar på delad vårdnad, men ändå inte infinner sig i rätten?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kan domstolen döma även om part uteblir i vårdnadsmål?
Frågor som denna regleras i (rättegångsbalken,RB). Det är inte ovanligt att en enskild part eller annan, som kallas till att inställa sig inför domstol, uteblir. I vissa fall har en part som uteblivit laga förfall dvs. att den som har kallats till en domstolsförhandling har en giltig ursäkt att inte komma. Exempel på laga förfall är avbrott i allmänna kommunikationer och plötslig sjukdom (läkarintyg krävs).

Om parten som uteblivit inte har laga förfall har rätten i målet lite olika vägar att gå. Rätten kan:
- så långt som möjligt vänta in parten och/eller försöka få tag i parten, eller
- hämta parten till rätten. Detta kan dock av flera olika skäl bli svårt i praktiken.
eller
- avsluta den muntliga förberedelsen och utsätta målet till ny förberedelse med vite eller förhöjt vite om parten inte inställer sig,
eller
- avgöra målet utan hinder av att parten har uteblivit. Detta kan dock bli svårt i praktiken om rätten anser att utredningen blir så pass ofullständig att målet inte kan avgöras i frånvaro av den andra parten. Därför kräver hänsyn till rättssäkerheten, att målet ofta sätts ut till en ny förberedelse.
(44 kap. 6 § RB). I mål där förlikning om saken är tillåten, har rätten möjlighet att utfärda en tredskodom. Alltså att man dömer till nackdel för den part som uteblir. Men i ett vårdnadsmål har rätten inte denna möjligheten (44 kap 2 § Rättegångsbalken, RB)

Det är svårt att enkelt ge dig ett tydligt svar på din fråga. Men domstolen har verktyg för att få den andra parten att inställa sig. Det spelar således inte heller någon roll vad den ena eller andra parten har yrkat. Sen hur man ska värdera denna brist i samarbete eller de fördröjande handlingar som den andra parter gör är också upp till dig och ditt ombud att presentera för rätten för att få in i bevisföring och bevisvärdering.

Hoppas du fick lite mer klarhet i din fråga!

lisa bengtssonRådgivare