Får en hyresvärd säga upp tidsbestämt avtal i förtid?

Hej!

Vad gäller för det fall att man som fastighetsägare av en enfamiljsbostad (småbostad med typkod 220) har hyrt ut en del av sitt boende till en privatperson. Avtalet är tidsbegränsat och löper på 1 år. I hyresavtalet under rubriken "särskilda bestämmelser" framkommer att besittningsrätten avtalas bort. I tillägg till detta avtal har man också fyllt i och undertecknat ett standardformulär om att "hyresgästen inte har rätt till förlängning av hyresavtalet om hyresvärden begär att hyresförhållandet ska upphöra på grund av att hyresvärden ska bosätta sig i lägenheten eller överlåta huset...".

Min fråga är följande: Har hyresvärden rätt att säga upp avtalet i förtid om denne ca 3 månader senare har fått erbjudande om att sälja sitt hus?

Mvh

Charlie

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om uthyrning finns både i hyreslagen och i lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen). Eftersom att uthyrningen gäller en enfamiljsbostad är det privatuthyrningslagen som gäller, men det finns tre punkter som inte får vara uppfyllda för att den lagen ska kunna användas. Dessa punkter är:

- Hyresgästen använder boendet som fritidsändamål
- Uthyrningen sker näringsverksamhet (dvs att den som hyr ut har det som verksamhet)
- Avtalet har ingåtts innan 1 februari 2013
(Detta kan du läsa om här.)

Jag anser inte att någon av ovanstående punkter är uppfyllda i detta fall och därför är det privatuthyrningslagen som blir tillämplig. Jag har även dragit slutsatsen att uthyrningen enbart sker till en privatperson just nu. Om det skulle vara så att uthyrningen sker till flera samtidigt får du gärna återkomma med din fråga för då kommer utgången i fallet bli annorlunda.

Har hyresgästen rätt till besittningsskydd i privatuthyrningslagen?
Nej, vid uthyrning av privatuthyrningslagen har inte hyresgästen någon rätt till besittningsskydd och därför behöver hyresvärden och hyresgästen inte ens avtala bort det skyddet. Detta kan du läsa mer om på hyresnämndens hemsida, se här.

Får en hyresvärd säga upp tidsbestämt avtal i förtid?
Ja, både hyresvärden och hyresgästen kan avbryta avtalet i förtid. Om hyresvärden säger upp avtalet är det 3 månaders uppsägningstid som gäller, om inte längre tid har avtalats. Rätten att säga upp avtalet gäller i alla situationer och det krävs inga speciella skäl, se här.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att återkomma!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare