Får hyresgäst vägra visning av bostadsrätt under hyrestiden?

Hej!

Min sambo hyr ut sin bostadsrätt till ett annat par. Vi har nu bestämt oss för att sälja lägenheten men hyresgästerna vägrar låta oss varken styla eller visa den. Har de rätt att vägra?

Vi har sagt upp hyresgästerna och om jag läser 12 kap 26§ rätt så har de då skyldighet att låta lägenheten visas. Hur är det dock med stylingen inför fotografering samt visning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En hyresvärds rätt att under hyrestiden få tillträde till lägenheten för visning regleras precis som du har uppmärksammat i 12 kap 26 § jordabalken (JB).

I paragrafens första stycke står det: ”Hyresvärden har rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada. När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid.”

Det som kan utläsas ur detta är att hyresgästen är skyldig att på lämplig tid låta hyresspekulanter titta på lägenheten när den är ledig till uthyrning. Uttrycket ”ledig till uthyrning” innebär att det ska vara bestämt att hyresgästen skall flytta vid en viss tidpunkt. Visningen skall ske ”på lämplig tid”, vilket normalt sett borde vara dag-/kvällstid. Skulle tiden vara särskilt olämplig för hyresgästen har denne rätt att motsätta sig den.

Däremot så gäller regeln kring rätt till tillträde för visning inte när hyresvärden avser att sälja lägenheten utan alltså enbart vid en ytterligare uthyrning. I en situation där hyresvärden vill sälja lägenheten får alltså denne försöka träffa överenskommelse med hyresgästerna om tillträde för visning.

Sammanfattningsvis har alltså era hyresgäster rätt att vägra visning då du i din fråga uppger att du och din sambo vill ha en visning för att sälja lägenheten.

Hoppas detta var svar på din fråga och tveka inte att höra av dig till Lawline igen för ytterligare frågor!

Vänliga hälsningar,

Melina TrydegårdRådgivare