Får hyresgästen möblera lägenheten som hen vill?

Finns det någon juridisk begränsning av den enskildes rätt att ordna sin bostad som han hon önskar? Det gäller ett ensamhushåll, hyresrätt och vanligt förekommande möblemang/hushållssaker, inget på minsta sätt olagligt. Finns det laga stöd för utomstående att ändra något av någon anledning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att/om det skulle finnas juridiskt underlag för att du inte ska få inreda din hyresrätt som du vill?

Om jag har misstolkat din fråga är du mer än välkommen att skicka in en ny!

Tillämpligt lagrum

12 kap. Jordabalken (JB).

Vad gäller?

Av 12 kap. 24 § JB framgår att en hyresgäst ska vårda lägenheten hen hyr. Detta benämns mera som "vårdplikten" och handlar bland annat om att hyresgästen ska visa aktsamhet genom att hålla lägenheten ren, hel och fräsch samt se till att den är fri från skadedjur.

Du kan även bli ersättningsskyldig om du som hyresgäst varit oaktsam eller försumlig. Du bär också ansvaret för dina gästers eventuella oaktsamhet. Jag anser att så länge du vårdar lägenheten väl och sköter dig så borde ingen kunna tala om för dig hur du ska inreda din hyresrätt. En hyrestagare får till exempel sätta upp kattnät på balkongen om hen anser att det behövs. Jag kan faktiskt inte hitta något juridiskt underlag som skulle begränsa din rättighet att möblera din hyresrätt som du önskar.

Slutsats

Med en liten reservation anser jag att du har rätt att ordna din hyresrätt som du önskar så länge du uppfyller din vårdplikt och inte missköter din hyresrätt på något sätt. Jag hittar alltså inget lagrum som skulle kunna begränsa detta.

Jag vill även flika in en inrådan till dig om att kontakta hyresgästföreningen (här) om du har mer funderingar kring din fråga.

Hoppas du fick svar på din fråga och du är välkommen med nya frågor till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare