Får hyresvärd säga upp en hyresgäst som inte nyttjar lägenheten?

Jag har en fråga: min mamma har flyttat till ett äldreboende. Hyresgästen där hon bott i 30 år som felfri hyresgäst (Signalisten) vill nu säga upp avtalet om lägenheten pga "hon inte har behov av lägenheten längre". Får Signalisten göra så? Lägenheten har inte varit uthyrd i andra hand. Mammas barnbarn bor där. Hyran betalas i tid. Tacksam för ett svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör ett hyresförhållande vilket regleras av 12 kap. jordabalken (JB).

Hyresvärdens uppsägningsrätt

Hyresvärden har rätt att säga upp en hyresgäst i förtid under vissa särskilda omständigheter som finns att hitta i 12 kap. 42 § JB. Grund att säga upp en hyresgäst finns bland annat när hyresgästen underlåtit att betala hyra i tid och när hyresgästen hyr ut lägenheten i andra hand. Hyresvärden i ert fall vill dock säga upp avtalet för att din mamma inte behöver lägenheten längre. Detta är inte en grund för uppsägning enligt 12 kap. 42 § JB.

Är lägenheten övergiven?

Utöver uppsägningsgrunderna finns en särskild rätt som ger en hyresvärd möjlighet att ta över en lägenhet om en hyresgäst övergett den. Denna rätt finns i 12 kap. 27 § JB. För att hyresgästen ska anses ha övergett lägenheten får det inte finnas någon omständighet som talar för att hyresgästen nyttjar den. I ditt fall har din mamma betalat hyra i rätt tid. I bland annat rättsfallet RH 1994:107 är det klart att en hyresgäst som betalar hyra i rätt tid inte kan anses ha övergett lägenheten. Hyresvärden i ert fall har alltså inte rätt att ta över er lägenhet på denna grund.

Sammanfattning

Av de uppsägningsgrunder som finns i 12 kap. JB finns inget som talar för att uppsägning kan göras på grund av att hyresgästen inte behöver lägenheten längre. Med tanke på att din mamma dessutom betalar hyran i rätt tid har lägenheten inte övergetts och hyresvärden kan inte ta över lägenheten.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare