FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt11/06/2018

Får jag automatiskt ensam vårdnad om barnet?

Jag och mitt ofödda barns pappa är separerade. Jag undrar om jag kommer automatiskt få ensam vårdnad över barnet och om pappan kan begära detta bakom min rygg?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om vårdnadshavare finns i Föräldrabalken (FB)

Om föräldrarna är gifta när barnet föds, blir båda föräldrarna vårdnadshavare och har då alltså gemensam vårdnad om barnet. Om föräldrarna inte är gifta får mamman ensam vårdnad om barnet (6 kap. 3 § FB).
Det innebär att du automatiskt kommer få ensam vårdnad om ditt barn, under förutsättning att ni inte är gifta när barnet föds.

Pappan till ditt barn behöver inte begära detta bakom din rygg eftersom du kommer att få ensam vårdnad ändå. Däremot kan han ansöka om att han ska få ensam vårdnad om barnet eller att ni ska ha gemensam vårdnad (6 kap. 5 § FB). Eftersom det är ett beslut som tas av domstol, så blir du meddelad om pappan försöker få igenom en ändring av vårdnaden.

Hoppas du fick hjälp med din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare