FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt18/12/2018

Får jag neka barnets pappa umgänge med vårt barn eller att hämta på förskolan?

Pappan till vårt gemensamma barn (delad vårdnad) har dokumenterat alkoholberoende (dömd för olovlig körning, suttit i fyllecell, dömd för misshandel, haft fotboja pga olovlig körning, suttit i fängelse pga olovlig körning) har dom senaste 3 åren hållit sig helt nykter. Nu när vi har separerat så har han haft 2 (vad jag vet) återfall där han druckit alkohol. På ca 1 1/2 månad

Vi har varannan vecka och nu är jag orolig att de ska hända när det är hans vecka.

Har jag rätt att neka han umgänge pga min oro? Vart vänder jag mig för hjälp med detta? Hur gör jag om han hämtar på förskolan trots att jag nekat honom de?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din oro och hoppas kunna hjälpa till med mitt svar. Regler om umgänge finns i Föräldrabalken (FB).

Har du rätt att neka pappan umgänge?

Ni ska bestämma gemensamt – du har inte rätt att neka pappan umgänge eller att hämta på förskolan
När man har delad vårdnad ska föräldrarna bestämma gemensamt om saker som rör barnet, till exempel var barnet ska bo, gå i skolan och vem barnet ska umgås med (6 kap 11 och 13 § FB). I ert fall innebär det att du inte har rätt att neka pappan umgänge på eget initiativ, eftersom ni har delad vårdnad. Det innebär också att du inte får neka honom att hämta på förskolan. För att du själv ska kunna bestämma krävs att du har ensam vårdnad (jag återkommer till det nedan).

Det finns ett par saker du kan göra för att påverka situationen, som jag snart ska beskriva. Först ger jag dock en kort förklaring av de regler som påverkar er.

Utgångspunkten är att barn ska träffa båda sina föräldrar

När ett barn bor med endast en av sina föräldrar är utgångspunktenatt barnet har rätt att träffa den andra föräldern. Det är boendeföräldern som ansvarar för att umgänget sker (6 kap 15 § FB). För er gäller alltså att du (som boendeförälder) ska se till att barnet träffar sin pappa. Anledningen till att utgångspunkten är att barnet ska träffa båda sina föräldrar, är att man anser att det är det bästa för barnet. Barnets bästa ska nämligen vara avgörandeför alla beslut som fattas rörande ett barn (6 kap 2 a § FB). Ibland är det dock inte det bästa för barnet att träffa båda sina föräldrar, vilket jag beskriver härnäst.

Vad gäller i ert fall?

Missbruk kan vara en risk som gör att barnet inte ska träffa en förälder
Som nämnt ovan finns situationer där det inte är bäst för barnet att umgås med den andra föräldern. Så är fallet om umgänget är förenat med risker som kan göra att barnet far illa. Ett exempel är just om föräldern har missbruksproblem, vilket du beskriver i ert fall. Att pappan har en historia av kriminalitet och missbruk samt i dagsläget haft ett antal återfall, talar för att det kanske inte är det bästa för ert barn att umgås med honom för tillfället. Det är dock inte en bedömning du som förälder eller jag som rådgivare kan göra, utan den måste göras av socialnämnden.

Du kan kontakta socialtjänsten för hjälp
Det du kan göra är att kontakta socialtjänsten i kommunen där du bor och beskriva situationen. De kommer i första hand erbjuda dig och pappan hjälp att själva komma överens genom så kallade samarbetssamtal (6 kap 18 § FB). Samarbetssamtalen sker ihop med en professionell från socialtjänsten. Om det inte fungerar, till exempel om situationen är så allvarlig att du och pappan inte kan ha kontakt eller om han av annan anledning inte medverkar på samtalet, kan du begära att domstolen ska ta upp ärendet. Det kan även socialnämnden göra (6 kap 15 a § FB). Då kommer domstolen besluta vad som är bäst för ert barn, det vill säga om och i så fall hur umgänge med pappan ska ske. Det finns en möjlighet att domstolen beslutar att umgänge ska ske med en stödperson, som försäkrar att barnet är i trygga händer när hen träffar sig pappa (6 kap 15 c § FB).

Det beslut som antingen domstolen eller ni genom samarbetssamtal kommer fram till, ska som nämnt ovan vara det som är bäst för ert barn.

Du kan också ansöka om ensam vårdnad
Ytterligare ett tillvägagångssätt för att du ska kunna bestämma mer själv är att ansöka om ensam vårdnad. Om du har ensam vårdnad har du till exempel rätt att bestämma att pappan inte ska hämta på förskolan. Du och pappan kan själva (utan inblandning av domstol) avtala om att du ska ha ensam vårdnad (6 kap 6 § FB). Det förutsätter dock att ni är överens och att avtalet godkänns av socialnämnden. Med tanke på situationen kanske det inte är aktuellt.

Istället kan du ansöka om ensam vårdnad hos den tingsrätt som er ort hör till (6 kap 5 och 17 § FB). Då kommer domstolen avgöra om du ska få ensam vårdnad eller om ni ska ha den gemensamt. Saker som talar för ensam vårdnad är till exempel om föräldrarna samarbetar dåligt eller om ena föräldern inte kan ta hand om barnet på det sätt som krävs av en förälder. Återigen ska det beslut fattas som är bäst för barnet.

Om du skulle få ensam vårdnad kan dock domstolen bestämma att pappan har rätt att träffa ert barn. Som nämnt ovan kommer det dock endast ske om det är det bästa för barnet. Domstolen kommer i så fall även bestämma formerna för umgänget, det vill säga vilka dagar och tider det får ske. Det ger dig mer kontroll över situationen.

Sammanfattning

Mina svar på dina frågor är alltså följande:

Du har inte rätt att själv neka pappan umgänge eller att hämta ert barn på förskolan, så länge ni har gemensam vårdnad.För att få hjälp med situationen kan du vända dig till socialtjänsten, som därefter försöker hjälpa dig och pappan att komma överens om umgängessituationen. Om det inte funkar, kan du eller socialnämnden ta ärendet till domstol och låta den besluta om och hur umgänge ska ske.Ytterligare ett sätt för dig att få mer kontroll över situationen är att ansöka om ensam vårdnad. Det gör du antingen genom att du och pappan själva kommer överens i ett avtal efter samråd med socialtjänsten, eller genom att ansöka direkt till domstolen.

Råd

Det första du bör göra nu är alltså att kontakta socialtjänsten. De är vana att hantera den här sortens ärenden och kommer hjälpa dig vidare. Om jag får gissa utifrån din beskrivning kan det finnas anledning att reglera/ändra i umgänget. Om din relation med barnets pappa är sådan att ni kan prata med varandra, bör du även försöka samtala med honom för att så smidigt som möjligt lösa situationen. Det är nämligen alltid en något tröttsam process att lösa problemet i domstol.

Hoppas du får lite hjälp av mitt svar och att det ordnar upp sig för er. Vid fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare