Får jag offentliggöra mail som har sänts till mig?

Får jag lägga ut en kopia på ett Mail som har sänts till mej , på facebook?

Det avslutas med " hälsningar från A och B

A och B hävdar att det är olagligt att visa deras namn.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inte ett brott i sig, notera emellertid eventuellt förtal
Att publicera mail offentligt är inte i sig ett brott. Däremot kan det utgöra brott beroende på mailets innehåll, det vill säga vilka uppgifter som framgår av mailet. Ett exempel på detta är brottet förtal, vilket innebär att det är brottsligt att utpeka någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller i övrigt lämnar uppgift i syfte att utsätta någon för annans missaktning. Om det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt att lämna uppgift i saken, och uppgiften är sann eller du har skälig grund för den, döms du emellertid inte till ansvar (5 kap. 1 § brottsbalken).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare