Får jag ta del av min svärfars arv?

Hej, har en fråga: min svärfar dog i juli och då var jag och fd make fortfarande gifta och hade varit det i över 20 år. Strax efter dumpade han mig och vi tog ut skilsmässa under hösten. Hur är det då med arvet efter min fd svärfar? Går arvet enbart till exet eller ska han dela det med mig då vi var gifta när hans far dog?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du har rätt att ta del av arvet från din före detta makes far. Jag kommer i svaret utgå från att din före detta man har rätt att få ut sitt arv direkt, och alltså inte diskutera huruvida det finns någon efterlevande maka till din svärfar. Huruvida du får ta del av arvet eller ej beror på om din svärfar har lämnat några villkor med arvet.

Arvet faller vid dödsögonblicket, det vill säga att omedelbart när arvlåtaren dör så tillfaller arvet arvtagaren. Din före detta make räknas alltså ha fått arvet direkt när hans far dog, och vid den tidpunkten anger du att ni fortfarande var gifta.

Du berättar att ni efter denna tidpunkt har valt att ta ut skilsmässa. Enligt 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB) måste då en bodelning ske där ert giftorättsgods ska ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Till giftorättsgods räknas all egendom som inte är enskild (7 kap. 1 § ÄktB).

Det kan vara så att din svärfar har valt att skriva i ett testamente att arvet efter honom ska vara enskild egendom. Denna egendom ska då inte ingå i er bodelning (7 kap. 2 § 4 pt. ÄktB). Om inget villkor finns kring hans arv är det istället giftorättsgods och ska ingå i er bodelning. Förutsätt att arvet ingår i er bodelning ska det, tillsammans med er andra egendom, läggas samman (efter att era skulder dragits av) och sedan delas lika mellan er enligt bestämmelserna i 11 kap. ÄktB.

Sammanfattningsvis så har du om arvet är giftorättsgods rätt att ta del av halva arvet indirekt genom att det finns med bland din före detta makes egendomar vid bodelning. Har din före detta make ärvt med villkoret att egendomen ska vara hans enskilda har du istället ingen rätt att ta del av arvet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare