Får kommunen betala till fel person?

Får kommuner återbetala till fel person, sen kräva att jag ska driva in från annan part, och de hävdar de inte kan göra ny betalning, då de resan gjort en, dock felaktig? Och vad kallas detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga på så sätt att du vid något tillfälle betalat för mycket till din kommun och att de senare (då de skulle betala tillbaka dina pengar) betalat till fel person. Svaret på din fråga är beroende av anledningen till varför pengarna betalats ut till fel person. Jag kommer gå igenom dessa scenarion nedan.

Frågan handlar egentligen om fordringars upphörande. Din fordran gentemot kommunen upphör om kommunen återbetalar det den är skyldig dig (det finns fler sätt som fordringar kan upphöra på vilka inte är relevanta för dig). Vad jag förstår har kommunen återbetalat pengarna, fast till fel person. Eftersom kommunen är återbetalningsskyldig till dig är det till dig eller den du anger som kommunen ska betala tillbaka pengarna till.

Om du har angivit fel kontonummer (eller på annat sätt föranlett den felaktiga betalningen).

Om du har angivit ett kontonummer som tillhör annan än dig själv är det såklart inte märkligt att kommunen betalar till det kontonumret. Du får i sådana fall kräva tillbaka pengarna av den part som kommunen betalat till. Personen som mottagit den felaktiga betalningen har inte rätt att behålla den då den har gjort en obehörig vinst.

Om kommunen genom eget misstag betalat till fel person

I detta fallet har du fortfarande en aktiv fordran gentemot kommunen. Detta eftersom de genom eget misstag betalat till annan person. Det är då upp till kommunen att återkräva sin misstagsbetalning från tredje man (personen som mottog deras felaktiga betalning).

Lagrum? Condictio indebiti

Det hela tangerar ämnet felaktig betalning, Condictio indebiti. Det finns ingen särskild lagbestämmelse som reglerar det hela, men det finns information att hämta av rättsfall (NJA 1994 s. 177, NJA 1999 s. 575, NJA 2016 s. 1074).

Slutsats

Jag råder dig att höra av dig till kommunen och kräva att de överför dina pengar snarast möjligt om det är så att felet ligger på deras sida. Om det är så att du angivit fel konto får du dessvärre kräva tillbaka pengarna från personen som mottog dem. Jag förstår att det hela är rörigt och jag önskar jag kunde komma med något mer konkret, men jag hade behövt veta fler omständigheter för att ge dig en vassare analys. Jag hoppas detta gav dig ett svar på frågan, annars är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Vänligen,

Alexander VallgrenRådgivare