Får man förbjuda hyresgästen att ha husdjur?

Jag och min sambo ska byta vår lägenhet till en annan. I det nya kontraktet ska vi skriva under på att vi är medvetna om att det är förbjudet med bla pälsdjur i fastigheten. Vi har katt. Enligt vissa källor verkar det dock som att man inte får förbjuda husdjur om det inte är ett allergihus och det är inte detta. Men råder inte avtalsfrihet i Sverige? Om vi skriver på det här kontraktet, kan vi då bli tvingade att flytta? Kan de kräva oss på sanering av lägenheten?

Tack på förhand,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om hyra finns i 12:e kapitlet Jordabalken.

I hus som är anpassade för allergiker kan det, precis som du skriver, förekomma giltiga förbud mot husdjur (12 kapitlet 42 § 8 p Jordabalken). Det skulle innebära avtalsbrott om ni tar med er katt till ett sådant hus (E.P Björkdal, Hyra arrende, bostadsrätt s 182 f).

Du beskriver att det inte är fråga om ett allergihus. Detta innebär att ni inte kan bli tvingade att flytta pga att ni tar med er katt, då ett sådant villkor saknar stöd i lag och varken är sakligt eller skäligt. Villkoret är alltså ogiltigt och skulle fastighetsägaren säga upp ert avtal pga kontraktsbrott med anledning katten, kan ni vända er till Hyresnämnden.

Uppsägningen kommer då med största sannolikhet att förklaras som ogiltig.

Sammanfattning

Är det inte fråga om ett allergihus bör ni kunna ta med er katt utan att bli tvungna att flytta. Viktigt att tänka på är att ni alltid blir skadeståndsskyldiga för de skador som djuret orsakar.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare