Får man hyra ut i andrahand utan hyresvärdens samtycke?

Hej!

Om jag väljer att hyra ut min hyresrätt i andra hand utan samtycke från värden... men till samma kostnad som jag betalar varje månad 7500. Det är väl inget brott, sen om jag väljer att krydda på hyran och lägger till 5000 säger vi så är det straffbart. Är jag rätt ute?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar kring de juridiska aspekterna av en andrahandshyra utan hyresvärdens samtycke. Eftersom du inte specificerat mer utförligt om du frågat hyresvärden om andrahandsuthyrning och fått ett nekande svar eller om du överhuvudtaget inte frågat, så kommer mitt besvarande av frågeställning att bli något generellt till sin karaktär.

Andrahandshyra utan samtycke

Bestämmelser som rör andrahandsuthyrning och hyra i allmänhet återfinns i 12 kap. jordabalken (JB). I 12:39 JB framgår att en hyresgäst inte får hyra ut lägenheten i andra hand utan hyresvärdens samtycke. Om hyresvärden säger nej till andrahandsuthyrningen, finns det möjlighet att vända sig till hyresnämnden. Det krävs dock betraktansvärda skäl för att få ett godkännande av hyresnämnden. Sådana skäl kan vara ex. ett tillfälligt arbete eller studier på annan ort. Att det krävs "betraktansvärda skäl" för att få hyra ut i andra hand, innebär att kraven är tämligen högt ställda.

Bedömningen i ditt fall

Huvudregeln vid andrahandsuthyrning är att hyresvärdens samtycke krävs. Detta gäller oavsett vilken hyra som är tänkt att betalas i andra hand. Mina rekommendationer är därav att du vänder dig till hyresvärden och diskuterar en ev. uthyrning i andra hand. Om hyresvärden nekar dig uthyrning och det finns befogad anledning till en uthyrning, finns möjligheten att vända sig till hyresnämnden beträffande ärendet.

Det korta svaret är att du missförstått det rättsliga innehållet något. Huvudregeln är alltså att hyresvärdens samtycke krävs vid denna situation, av den anledningen råder jag dig att prata med hyresvärden.

För mer information beträffande andrahandsuthyrning och hur man kontaktar hyresnämnden går att läsas på följande hemsida.

Vänliga hälsningar,

Rijad TrubljaninRådgivare