Får man spela in samtal när samtalsparten inte är medveten om det?

Mitt barnbarn talar i sin mobiltelefon med sin far. Han har högtalaren på slagen.

Är det tillåtet för mig att med bandspelare spela in samtalet som förs mellan barnet och hans far.

Pappan vet inte att inspelning sker men att jag är i närheten av barnet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att det enligt 4:9a brottsbalken (BrB) är olagligt att spela in privata samtal om de som deltar i samtalet är omedvetna om att inspelning sker, samt att den som spelar in inte själv deltar i samtalet. Men det finns ett undantag. Detta handlar då om att det då motsatsvis kan utläsas ur paragrafen att det är tillåtet att spela in samtal som man själv är delaktig i. Det krävs inte heller att den andra samtalsparten är medveten om att samtalet spelas in, så länge personen som spelar in själv deltar i dialogen. Detta gäller alldeles oavsett om samtalet sker över telefon eller öga mot öga.

I ditt fall så deltar inte du i samtalet om jag förstått frågan rätt utan sitter enbart bredvid och lyssnar, vilket skulle innebära att det inte är tillåtet för dig att spela in samtalet.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare