Får man svara "inga kommentarer" under polisförhör?

Hej!

Jag har läst att många gängkriminella säger "inga kommentarer" till alla frågor i polisförhör samt vägrar tjalla om sina medbrottslingar. Är det tillåtet att svara med "inga kommentarer" på frågor samt svara så på frågan om de erkänner eller förnekar brott? Har inte polisen befogenheter att tvinga dem att svara på frågor?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen generell bestämmelse som straffbelägger osanna uppgifter under polisförhör. Man är dessutom som misstänkt inte skyldig att svara på något under polisförhör då du ej talar under ed, du har alltså rätt att vara tyst under hela förhöret eller svara "inga kommentarer" och du behöver inte heller ange varför du inte vill svara på frågorna, detta framgår framförallt av Europakonventionen.

Det finns dock situationer där det är straffbart att lämna falska uppgifter till polisen, ett exempel på det är att den hörda personen påstår att någon oskyldig gjort sig skyldig till brott, ett sådant påstående kan göra att personen gör sig skyldig till falsk tillvitelse enligt 15 kap. 7 § Brottsbalken (BrB). Vidare kan man också dömas för skyddande av brottsling om man under polisförhöret lämnar falska uppgifter till förmån för någon som begått ett brott, det krävs dock att personen genom sina falska uppgifter döljer den som begått brott, hjälper henne/honom att komma undan, undanröjer bevis om brottet eller på annat liknande sätt motverkar att brottet upptäcks, 17 kap. 11 § första stycket BrB. Angående skyddande av brottsling skriver dock Högsta domstolen i ett rättsfall, NJA 2018 s. 294, att "det är inte straffbart att i polisförhör lämna falska uppgifter till förmån för någon som är misstänkt eller dömd för ett brott, när det endast kan påverka bevisläget mot den personen, t.ex. att ge ett falskt alibi. Straffansvar för sådana uppgifter förutsätter att de har lämnats under ed".

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare