Får min arbetsgivare ensamt ändra min chefsposition?

Får arbetsgivaren bara helt plötsligt ändra min tjänst som hyresadministrativ chef till utvecklingsansvarig? Skälet skulle vara att tre chefer på ekonomiavdelningen ska bli en chef.

Vid första mötet beskrevs rollen som att jag skulle bli uthyrningschefens högra hand. Det var dock oklart vad det skulle innebära. Vid nästa möte flera veckor senare beskrevs uppgifterna i allmänna ordalag och att de inte tänkt igenom detaljerna. Vid senaste mötet var det forfarande oklart vad arbetet skulle innebära i detalj. Dessa oklara besked har påverkat mig så att jag nu mår dåligt psykiskt.

Dessutom har det lagts ut en nyhet på intranätet att jag ska byta roll innan den ens är klar. Jag känner mig misshandlad. Får man verkligen agera så här som arbetsgivare ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör din arbetsskyldighet och om arbetsgivaren på eget bevåg kan ändra din tjänst kikar vi närmare på anställningsskyddslagen (LAS).

Du har ett befattningsskydd för din tjänst

För chefer kan man ibland tala om ett befattningsskydd för position, vilket din arbetsgivare i sådana fall inte på egen hand kan ändra.

Din arbetsgivare får därför inte utan vidare ändra din tjänst som hyresadministrativ chef till utvecklingsansvarig.

Däremot kommer din arbetsgivare förmodligen hävda arbetsbrist

När du påtalar att det inte är tillåtet av arbetsgivaren att ändra din tjänst kommer din arbetsgivare förmodligen att invända med att det i grund och botten föreligger arbetsbrist, vilket brukar kallas för saklig grund i och för sig.

Du uppger själv i omständigheterna att tre chefspositioner ska bli en.

Arbetsgivaren är skyldig att försöka omplacera dig

Arbetsbrist är alltid saklig grund för uppsägning, om det inte är möjligt att omplacera dig på någon annan tjänst hos företaget.

Skulle du hävda att det är otillåtet av arbetsgivaren att ändra din tjänst kommer du förmodligen att bli erbjuden den nya tjänsten som utvecklingsansvarig ändå, för att arbetsgivaren ska kunna uppfylla sin omplaceringsskyldighet (7 § andra stycket LAS).

Tackar du nej till erbjudandet kan du bli uppsagd

Om du skulle tacka nej till den nya tjänsten som utvecklingsansvarig och det inte finns några andra möjligheter att omplacera dig föreligger saklig grund för uppsägning och din chef har därmed rätt att säga upp dig (7 § första stycket LAS).

Sammanfattning

Nej, det är inte tillåtet att arbetsgivaren ensamt ändrar din tjänst på grund av ditt befattningsskydd som chef.

Däremot kommer din arbetsgivare förmodligen invända med att saklig grund föreligger i och för sig på grund av arbetsbrist när tre chefspositioner ska bli en.

Skulle du välja att tacka nej till omplaceringen kan arbetsgivaren säga upp dig.

Mina råd

I första hand bör du ta kontakt med ditt fackförbund, förutsatt att du är med i ett. De kan hjälpa dig med hur du bör gå vidare med ärendet.

I andra hand kan du prata med arbetsgivaren och se om det finns någon annan lösning, omplaceringsmöjlighet eller liknande som passar er båda.

Jag hoppas att det var till hjälp och önskar dig en god jul!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare