Får min makes barn pengar från mitt personliga konto om han avlider?

Hej. Jag och min har gift oss och min man har tre vuxna barn och jag har ett. Samt ett som vi har gemensamt. Om min man dör. Kommer hans barn då att få hälften av mina pengar som står i mitt namn på ett annat konto som vi ej har gemensamt. Eftersom vi är gifta. Tacksam för svar. MVH Cecilia

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din make avlider sker först en bodelning mellan dig och dödsboet efter maken. Ni lägger då in alla era tillgångar efter avdrag för skulder i en gemensam pott. Sedan delas potten lika mellan dig och dödsboet. Även pengarna på ditt personliga konto kommer ingå i potten som hälftendelas om ni inte har gjort pengarna på detta konto till så kallad enskild egendom genom äktenskapsförord som har registrerats hos skatteverket. Om ni har ungefär lika mycket skulder kan man därför säga att hälften av pengarna på kontot kommer gå till dödsboet efter din make.

Dödsboet efter din man ska sedan fördelas lika mellan din makes barn, en fjärdedel var. De tre barn som ni inte har gemensamt får ut sitt arv direkt. Ert gemensamma barns arv kommer först gå till dig att förvalta med fri förfoganderätt för att sedan gå till ert gemensamma barn när du avlider.

Eftersom din makes dödsbo får hälften av värdet på ditt personliga konto, och din makes egna barn får ut tre fjärdedelar av din makes arv så får hans egna barn tre åttondelar av pengarna på ditt konto om din make dör.

Sammanfattning och råd

Om ni inte har äktenskapsförord kommer din makes egna barn få ungefär tre åttondelar av pengarna på ditt personliga konto om han dör.

Om ni vill undvika den situationen kan ni göra pengarna på kontot till enskild egendom genom att skriva ett äktenskapsförord och registrera detta hos Skatteverket. Då blir undantas kontot från bodelningen vilket innebär att du får behålla hela kontots värde även om din make avlider. Ni kan skapa ett giltigt äktenskapsförord online för 895 kr genom Lawlines avtalstjänst.

Mvh

Johan LandströmRådgivare