Får mitt ena ex hindra mig från att träffa mitt andra ex när jag vårdar vårat barn?

Jag har gemensam vårdnad av en 6 årig kille och vi har växelvis boende. När jag träffade mamman till min 6-åring var jag gift med mamman till mina 2 vuxna barn och som jag då skilde mig från efter 27 år tillsammans. Min exfru som också nyligen hade förlorat sin pappa och även hade en dödssjuk mamma blev förtvivlad och påträffades några gånger utanför min och min sambos lägenhet och var en gång även hotfull vid ett tillfälle där hon slog mig i bröstet då jag konfrontera henne utanför bostaden, detta blev hon polisanmäld för och fick under en tid besöksförbud. Jag har efter uppbrottet med 6-åringens mamma träffat min exfru av naturliga skäl då vi har två gemensamma barn och även ett barnbarn på 5 1/2 år.

Jag och min yngsta son umgås ofta med min äldre son och hans barn (mitt barnbarn) och då är många gånger även min exfru närvarande som nu är välmående.

Nu vill min tidigare sambo och mamma till 6-åringen förbjuda mig att jag träffar min exfru tillsammans med vårt gemensamma barn och har nu sagt att jag inte får träffa vår son förens vi kommit överens i familjerätten om att vår son inte får träffa eller lämnas ensam med min exfru.

Har hon rätt att bestämma vilka min son träffar eller inte när jag har honom och får hon undanhålla honom från mig under tiden till vi kommit överens?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

När er 6åring är hos dig är det du som ansvarar för honom (6:2 2 st Föräldrabalk). Det är du som ansvarar för att hans behov blir tillgodosedda och att han mår bra. Mamman till 6åringen har inte rätt att bestämma vilka ni ska och inte ska träffa när han är hos dig.

Eftersom ni har gemensam vårdnad är ni tillsammans ansvariga för er sons välbefinnande, om din förra fru förbjuder dig från att träffa din son kan du gå till domstol och begära ändring i vårdnaden, hänsyn tas då till er föräldrars förmåga att samarbeta (6:5 Föräldrabalk st 1 samt 2). Om det är möjligt så brukar det vara lättare för alla inblandade om ni kan komma överens utanför domstol. Socialtjänsten där ni bor kan också vara behjälplig med medling, och dom kan hjälpa dig och din exfru att komma överens om hur vårdnaden ska fungera bättre framöver.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare