Får polisen gå in i ett hotellrum för att hämta en person till förhör?

Under vilka förutsättningar får polisen gå in i ett hotellrum för hämta en person till förhör? Gäller lagen om husrannsakan hotellrum eller räknas det som publik plats?

Bakgrund: en person som bodde på ett hotell med sin sambo blev anmäld till polisen för sexuellt ofredande under vistelsen på hotellet och polisen gick kraftfullt in i hotellrummet med ny nyckel runt 23.00 utan att knacka på och helt enkelt be personen i fråga öppna dörren.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar under vilka förutsättningar polisen får gå in i ett hotellrum för att hämta en person till förhör, och om hotellrummet då ska anses som en publik plats eller som "bostad". Regler om detta hittas i Rättegångsbalken (RB).

Rättslig reglering för husrannsakan vid hämtning till förhör

En husrannsakan får ske bland annat då det krävs i eftersökningen av någon som ska hämtas till förhör, 28 kap. 2 § RB. Med husrannsakan i den paragrafen avses den eftersöktes bostad eller någon annans bostad om det finns synnerliga skäl att anta att den eftersökte uppehåller sig där. Denna typ av husrannsakan kallas för personell husrannsakan och ska skiljas från reell husrannsakan i 28 kap. 1 § RB, som företas av utredningsskäl.

Husrannsakan får också ske för samma ändamål som anges i 28 kap. 1-2 § RB i en lokal som är tillgänglig för allmänheten, 28 kap. 3 § första stycket RB.

Det är åklagaren, undersökningsledaren eller rätten som meddelar förordnande om husrannsakan, 28 kap. 4 § första stycket RB.

Husrannsakan ska som regel inte utan särskilda skäl ske mellan nio på kvällen och sex på morgonen. Detta framgår av 28 kap. 6 § tredje stycket RB.

Är ett hotellrum att anse som bostad eller allmän plats?

Generellt när lagtexten pratar om "hos" någon såsom görs i 28 kap. 2 § RB avses den plats där den eftersökte har sin bostad. Det krävs inte att denne är folkbokförd där.

Vad gäller lokaler så ska i princip allmänheten kunna vistas fritt i utrymmet. Exempel på lokaler är restauranger och butiker.

Vad gäller hotell är det ofta en svår gränsdragning. Själva hotellet är förmodligen att anse som en lokal i lagens mening, men vad gäller rummen blir det svårare. Allmänheten har ju dock inte tillträde till ett specifikt hotellrum, utan det är endast gästen som uppehåller sig där för tillfället som har det. De flesta juridiskt kunniga menar att hotellrum därför är att anse som "hos" någon i lagens mening. Det avgörande verkar vara om utrymmet är avsett för bostadsändamål, oavsett om det är tillfälligt eller inte.

Av den anledningen skulle jag säga att en husrannsakan av ett hotellrum är i lagens mening samma sak som att göra en husrannsakan hemma hos någon. Därmed är det 28 kap. 2 § RB som bör ha varit grunden för husrannsakan.

Under vilka förutsättningar för hämtning till förhör ske?

I din fråga tolkade jag in det som att du undrar om det verkligen är rimligt att polisen stormar in på det angivna sättet på kvällen för att hämta personen till förhör.

En person som uppehåller sig inom 10 mil från den plats där förhör ska hållas får hämtas till förhör utan föregående kallelse. Detta gäller om undersökningen gäller ett brott där fängelse finns som påföljd och det misstänks att personen inte skulle dyka upp till följd av en kallelse, undanröja bevis eller på annat sätt försvåra utredningen, 23 kap. 7 § andra stycket RB. Lagen medger även att hämtning får ske när avståndet är längre än 10 mil då det är av synnerlig vikt för utredningen att förhöret äger rum, 23 kap. 7 § tredje stycket RB.

Det fall du beskrivit

För att husrannsakan med anledning av hämtning av förhör ska ha skett lagenligt i detta fall krävs alltså att förutsättningarna i både 28 kap. 2 § RB och 23 kap. 7 § andra eller tredje stycket RB är uppfyllda. För brottet sexuellt ofredande (6 kap. 10 § BrB) är fängelse (upp till två år) föreskrivet, så den förutsättningen är uppfylld. I övrigt kan jag inte riktigt uttala mig om de övriga förutsättningarna då det är en bedömning som görs i det enskilda fallet, och jag har inte alla omständigheter för handen.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan man säga att det finns rättslig möjlighet för polisen att ingripa på det sätt som du beskriver har skett. Generellt bör dock inte husrannsakan ske efter klockan nio på kvällen och här beskrev du att den hade skett vid elvatiden. Gällande hämtningen i sig så ska det befaras att personen i fråga inte kommer inställa sig vid kallelse eller att personen på annat sätt skulle försvåra utredningen. Husrannsakan i sig bör vara okej såvida denna har förordnats av en åklagare, undersökningsledaren eller rätten.

Eftersom jag inte har någon närmare uppfattning av omständigheterna i fallet kan jag inte i övrigt uttala mig gällande om det verkligen var proportionerligt att göra på detta sätt i det angivna fallet, eller om det fanns synnerliga skäl för att husrannsakan skedde efter klockan nio, etc.

Jag hoppas i alla fall att du har fått svar på dina frågor, tveka inte att återkomma om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Julia WahlgrenRådgivare