FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/01/2019

Får säljaren ta med sig trådlöst belysningsystem

Hej,

Vi har köpt ett hus där ägarna har kopplat en stor del av belysningen till ett trådlöst system. I många rum sitter nu (och alltså när vi gick på visning) strömbrytare på väggen som är trådlösa dosor.

Ägare hävdar nu att de har rätt att ta med sig detta trådlösa system. Vi antar att de då menar att de kommer ersätta dessa strömbrytare med "vanliga" strömbrytare, eftersom vi ju måste kunna tända och släcka lampor.

Frågan är bara om de har rätt att byta strömbrytare i huset? Det var ju så det såg ut när vi köpte det. Även om det inte står i prospektet att ett trådlöst system ingår så ändrar de ju utseende på huset inredning?

Om vi har rätt, hur går vi vidare om de inte håller med?

Jättetacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du/ni har köpt ett hus och där det finns ett trådlöst belysningssystem och att du undrar om de tidigare ägarna har rätt att ta med sig detta. Avgörande för din fråga blir om systemet utgör ett byggnadstillbehör enligt JB 2 kap 2 §. Om belysningssystemet utgör ett byggnadstillbehör har inte de tidigare ägarna rätt att ta med sig det när dem flyttar.

Byggnadstillbehör

Ett byggnadstillbehör är fast inredning eller annat varmed byggnaden blivit försedd och som är ägnat för stadigvarande bruk. I JB 2 kap 2 § räknas bl a hiss, ledning för vatten, värme eller el, och element upp. Uppräkningen i paragrafen inte uttömmande dvs även annat kan vara byggnadstillbehör. Man brukar tala om att det ska vara användbart för varje ägare, "en typisk inredningsdetalj i ett bostadshus". Ibland kan också egendom som egentligen inte är en typisk inredningsdetalj i varje bostadshus klassas som byggnadstillbehör i ett hus med generellt hög inredningsstandard (NJA 1996 s 139).

Som du beskriver det låter det som att systemet skulle kunna vara ett byggnadstillbehör men det är svårt att bedöma utan att ha sett hur det ser ut. Sen spelar det förstås roll vad ni avtalat om i övrigt avseende vilken inredning som ska eller inte ska ingå.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare