FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/02/2018

Fastighetstillbehör som tillförts fastigheten av annan än fastighetsägaren

Hej! Jag och min mamma har byggt uteboxar till våra hästar för lite mer än 10 år sen hos min granne och nu funderar vi på att flytta hästarna. Hur blir det då med boxarna? Vi har stått/står för alla kostnader av bygget själva, ska vi plocka ner allt eller får han som äger gården köpa ut oss eller hur går man till väga? Lika så här vi på gården en friggebod som vi har köpt och har som sadelkammare. Jag vill att allt ska gå rätt till.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna besvara din fråga om vad som ska hända med boxarna och friggeboden är det viktigt att bestämma vem som ska anses äga dem. Den som äger byggnaderna är också den som får bestämma om vad som ska hända med dem om ni vill flytta hästarna. Att ni har betalt för både boxarna och friggeboden betyder i regel att ni äger dem, men eftersom de har ställts upp på er grannes mark kan det betyda att de ska anses höra till din grannes fastighet och att de utgör så kallade fastighetstillbehör. Regler om vad som hör till en fastighet finns i 2 kap. jordabalken.

Byggnader som har ställts upp på en fastighet, och som kan användas permanent snarare än tillfälligt, antas utgöra ett fastighetstillbehör, något som alltså innebär att fastighetsägaren har rätt till dem (2 kap. 1 §). Min bedömning är att både boxar och friggebodar är sådana byggnader som uppfyller kraven och kan antas vara fastighetstillbehör. Vad som däremot talar emot att de ändå är fastighetstillbehör är att det är du och din mamma som har byggt dem. Om en byggnad som uppfyller kraven på ett fastighetstillbehör men har tillförts fastigheten av någon annan än fastighetsägaren, och om byggnaden inte har överlåtits till fastighetsägaren, är byggnaden att se som lös egendom tillhörandes den som har byggt den (2 kap. 4 §). Min bedömning är alltså att både boxarna och friggeboden tillhör dig och din mamma.

Att du och din mamma äger boxarna och friggeboden innebär att ni är fria att göra som ni vill med dem när ni flyttar. Om ni inte har ett avtal om att boxarna eller friggeboden har uppförts av dig och din mamma men på din grannes uppdrag blir det nog svårt att kräva att din granne köper ut er, om din granne vill kan ni alltså sälja dem.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare