Fel datum i kallelsen och myndigheten går inte att nå - vilka rättigheter och skyldigheter har jag?

Hej,

Har fått en kallelse för för förhör hos polisen,,,,,

Kallelsen är utskriven 2018-01-22 men förhöret har följande datum :

Tisdag 2017-02-28.....Observera både årtal, datum samt dag....Inte mycket som stämmer.

Kallelsen är är helt klar felaktig men vad gäller för mig?

Har mejlat utredaren men inte fått någon återkoppling.

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Precis som du skriver måste polisen ha skrivit fel när de i kallelsen fyllde i datumet förhöret ska äga rum. En rimlig tolkning av polisens felskrivning är att uppfatta det som att det istället för "2017" ska stå 2018 och att det är meningen att du ska infinna dig för förhör den 28 februari 2018. Tyvärr raseras rimligheten i denna tolkning av att den 28 februari 2018 infaller på en onsdag och inte på en tisdag.

Ansvaret är polisens

Det är polisens skyldighet att rätta felskrivningar och höra av sig till dig som berörs av kallelsen i rimlig tid innan dagen för förhöret så du ges chans att bemöta den utsatta tiden. När det inte är möjligt för dig att tolka vad polisen menar och när utredaren inte heller svarar när du försöker kontakta utredaren – har du ingen skyldighet att infinna dig på polisstationen. Vill du gärna få ordning på vad polisen menat och vill du inte vänta på utredarens svar kan du alltid ringa på polisens allmänna telefonnummer: 114 14 och höra dig för vad de menat med din kallelse. Som sagt är det dock polisen som har ansvaret för att deras information till dig är tydlig. Om polisen vill få till ett förhör med dig får de skicka ut en ny kallelse där det klart framgår när förhöret ska äga rum.

Att polisens brister inte ska drabba dig framgår bl.a. av bestämmelserna 4 §, 5 § och 7 § förvaltningslagen som innehåller regler om att myndigheter ska vara tydliga, enkla och rättssäkra i sin ärendehantering samt att personal på myndigheten ska kunna nås om det råder oklarheter.

Spara kallelsen!

I säkerhets skull bör du spara kallelsen. Kontaktar polisen dig och frågar varför du inte kommit till förhöret de kallat dig till kan du då med den felaktiga kallelsen som bevis hävda att du hade giltiga skäl för att inte komma. Ditt giltiga skäl är att du av kallelsen inte kunnat förstå när du skulle infinna dig.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare