Fel i vara

Hej,jag köpte en bil av ett bilföretag för 149 000 sek (jag skrev på ett köpeavtal som signerades av mig och säljaren). Samma dag jag skulle hämta bilen ringde säljaren och sa att företaget begärts i konkurs. Nästa dag sa konkursförvaltaren till mig att han inte kunde sälja bilen till mig. Två veckor senare ringde dock konkursförvaltaren och sa att jag kunde hämta bilen vid en annan bilaffär som också ägs av samma ägare som det bolaget som begärts i konkurs, jag var tvungen att gå via en annan affär för att jag skulle kunna få MRF (motorbranschens) sex månaders garanti. Den garantin kunde inte ett konkursbo erbjuda. Det bolaget hade köpt bilen av konkursboet och skulle nu bara överlåta bilen enligt det gamla avtalet. När jag kom och skulle hämta bilen (hos Mårtenssons bil i Hörby) hade bilen plötsligt gått 305 mil mer (någon hade alltså använt bilen jag köpt under veckorna som gått) och lacken var avskrapad på sidan. Dessutom ville bilföretaget inte ge en enda dags garanti. Jag köpte bilen trots förändringarna men blev mycket besviken. När jag kom hem upptäckte jag även att sommardäcken nu var utbytta mot däck avsedda för lätt lastbil.

Alltså: förutsättningarna hade ändrats rejält. Får en handlare köra 300 mil med en såld bil? Den infon jag fick av konkursförvaltaren, dvs att affären ska slutföras enligt tidigare överenskommelse/avtal stämde inte. Vad kan jag göra? Avdrag på pris? Mvh Thomas Palmberg

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag börjar med att utgå från att du köpte bilen som konsument och därmed kommer jag att utgå från konsumentköplagen (KKL) hädanefter.

Som jag förstår frågan så undrar du vilka rättigheter du har nu när omständigheterna förändrats på ditt köp. För att kunna reklamera en vara så måste det vara fel på den, vad som anses vara fel på vara hittar du i 16§ KKL. Från vad du har berättat så borde 16 § andra stycket p. 3 passa in som fel i vara, alternativt 16§ tredje stycket p. 3 - 4. Följder på fel i vara startar med omleverans och avhjälpning, alltså att du antingen får en ny bil eller att de som sålde bilen till dig ska rätta de felen som uppstått. Om detta inte kan ske så har du rätt till prisavdrag eller hävning. Från mitt förstående så vill du ha bilen och i och med att man inte kan avhjälpa att bilen körts 300 mil så vore prisavdrag det bästa alternativet.

Hoppas det här hjälpte!

David ZandianRådgivare