Fel i vara

Hej,

Jag har köpt en dator från elektronikkedjan Inet. Sedan köpet har det funnits problem med datorn och när jag besökte butiken för att utnyttja garantin bad dom mig gå hem och återställa den först. Helt ok med mig, efter att ha provat detta kvarstår samma problem. Datorn är väldigt viktig för mig så att lämna in den på service var svårt, men det var enda valet. Går in i butiken igen och datorn skickas på reparation, efter två veckor utan dator får jag tillbaka den och personalen hävdar att den blivit fixad och provad. Men samma problem uppstår när jag kommit hem.

För att tydliggöra så är datorn väldigt viktig för mig, använder den till både studier och jobb, när jag inte har den sätts allt på stopp. Frågan är då har jag rätt till att kräva en återbetalning och köpa en annan dator då jag inte har råd att vara utan dator ytterligare 2-3 veckor?

Datorn är köpt av ett bolag, om det gör någon skillnad.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Av 23 § 3 st. konsumentköplagen (KKL) följer att om köparen inte reklamerar inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Se även 21 § KKL. Konsumentköplagen gäller ju enligt 1 § KKL alla köp mellan näringsidkare och privatpersoner, men mycket konsumentköprätt är idag specialreglerat av näringsidkarna då de erbjuder konsumenten både till exempel öppet köp och bytesrätt, och då krävs ofta uppvisande av kvitto för att kunna åberopa denna rätt (med andra ord bättre villkor än själva lagen).

Under de 3 första åren ger Konsumentköplagen ett bra skydd om varan går sönder på grund av fel som fanns redan från början. Du måste reklamera varan inom två månader från det att du märkte felet, då räknas det alltid som du har reklamerat i tid (enligt 23 § KKL). När du har reklamerat varan ska den repareras utan kostnad.

Under de första sex månaderna är det säljarens sak att visa att det inte är ett ursprungligt fel (20 a § KKL). Efter det måste du bevisa att felet fanns från början. Konsumentköplagens regler kan inte avtalas bort. Om varan har ett fel, kan du välja mellan avhjälpande, omleverans, avdrag från köpesumman eller att häva (avbryta/säga upp) köpet.

Konsumentköplagen är i huvudsak tvingande. Det betyder att säljare inte får ge dig sämre villkor än de som står i lagen. Däremot får säljaren som sagt erbjuda dig bättre villkor.

Eftersom datorn har reparerats och den fortfarande inte fungerar som den ska, så får du reklamera datorn ytterligare en gång och företaget bör erbjuda dig omleverans av en ny dator, eftersom du inte ens verkar kunna använda datorn i nuläget. Eftersom det inte har gått mer än sex månader ligger det alltså på säljaren att i så fall visa att det inte varit ett ursprungligt fel, men jag tror det kan bli svårt i det här läget. Så kontakta företaget igen så hoppas jag att de hjälper dig ordentligt med datorn och att du får en ny fungerande.

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo