Fel i vara

Hej! Jag har som företagare hamnat i en tvist med kund som har köpt en häck/plantor via mig. Min insats var att förmedla köpet, dvs jag har inte planterat eller skött om häcken efter det. Häcken köptes i juni 2016. Förra året (2018) klagade kunden på att det var dålig tillväxt på mina plantor och jämförde med sex andra plantor som dom själva hade kompletterade med från ett gardencenter i närheten. Dom menade på att "min" häck inte visade samma goda tillväxt som dom andra plantorna. Jag har på plats och per mejl lämnat råd, tips och skötselanvisningar till kunden ett flertal gånger.

Nu (april 2019) vill dom att jag kommer och gräver upp häcken, byter ut plantorna och återplanterar nya plantor. Dom hänvisar till konsumentköplagen och att dom kompletterade plantorna är finare, vilket skulle tyda på att mina är felaktiga.

Jag hävdar att eftersom dom klagar efter så lång tid så är det enbart om varan/häckplantorna var defekta från början som dom kan få någon ersättning. Jag har också sagt att dom behöver kunna påvisa detta gm dokumentation. Det har dom inte kunna göra men dom kräver att jag kommer dit och gör en besiktning.

Min fråga är - vad har jag för rättigheter och skyldigheter i detta fall?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du är en företagare som har sålt varor till en konsument så kikar vi på konsumentköplagen.

Föreligger fel?

Först och främst måste vi konstatera huruvida fel föreligger eller inte. Kortfattat så föreligger fel enligt konsumentköplagen om varan avviker från det man med fog kan förvänta sig (16 § konsumentköplagen). Detta begrepp är väldigt abstrakt och bedömningen varierar beroende på föremålet. Bedömningen med plantorna beror helt enkelt på. Hur förväntas tillväxten vara på liknande plantor? Att enbart jämföra med plantorna som köptes på ett annat ställe är troligtvis inte tillräckligt eftersom det kan bero på vart de är planterade, hur de skötts eller helt enkelt att de andra plantorna var bättre. Felet måste ju, precis som du säger, vara ursprungligt (20 § Konsumentköplagen).

Vad är dina skyldigheter?

Då mer än 6 månader har gått sedan köpet så ligger bevisbördan för att felet är ursprungligt på köparen (20 a § konsumentköplagen). Finns ingen dokumentation om skötseln så kan detta vara svårt att bevisa.

Om köparna kan bevisa att fel föreligger så har du däremot ingen skyldighet att gräva upp och plantera om. Däremot blir du i första hand skyldig att ersätta de felaktiga plantorna med nya (26 § Konsumentköplagen).

Slutgiltigt råd.

Om plantorna inte är uppenbart felaktiga så råder jag dig att stå på dig. Detta eftersom lång tid har gått och många variabler kan spela in på varför plantorna inte motsvarar förväntningarna.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Annars är du välkommen att återkomma.

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare