Fel i varan - skadestånd, samt kräva rättelse av betalningsanmärkning hos Kronofogden

Hej. Jag köpte en helt ny bil med vetskapen att skatten skulle ligga på ca 2000kr/år, när det visa sig att de hade felinformerat mig så kom vi överens om att häva köpet. Efter 7 dagar hämta jag min inbytesbil och dem tog emot den nya bilen som jag köpt.

Jag fråga noggrant om de fanns något jag behövde göra, om jag skulle betala skatten eller ej. Säljaren och säljchefen sa att jag inte behövde göra något och jag skulle inte betala skatten (på den nya bilen), dem skulle skicka om en rättelse hos transportstyrelsen så att jag aldrig ägde deras bil och dem ägde aldrig min, (som att köpet aldrig blev av).

3 månader senare får jag ett brev från trafikförsäkringsföreningen och får på så sätt reda på att jag fortfarande är ägaren till bilen.

1 vecka efter det får jag reda på att jag har fått en betalningsanmärkning pga att jag ej betalt skatten på bilen som jag lämna tillbaka. Och skulden har hamnat hos kronofogden.

Nu fortsätter dem att säga att jag inte behöver göra något, men jag betalade skulden ändå.

Min detaljerade berättelse fick inte plats i detta formuläret, men frågan är om jag har rätt att söka skadestånd pga att min kreditvärdighet blev helt förstörd, banken tog tillbaka krediten, kan inte ta lån, inte köpa på faktura osv. Allt pga dem inte gjorde ägarbytet som lovat. Och dessutom inte informerat mig om läget alls.

Är detta en ren förmögenhetsskada? Eller är det jag som är löjlig som tycker jag borde ha rätt till skadestånd?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till oss på Lawline!

I mitt svar utgår jag från två frågor som jag tror måste besvaras för att bringa klarhet kring vad du kan göra i din situation, för att t ex ta bort betalningsanmärkningen.

Kan du kräva att betalningsanmärkningen tas bort från Kronofogdens register?

Kronofogden kan korrigera/rätta till uppgifterna och ta bort betalningsanmärkningen, om du uppvisar att betalningen som betalningsanmärkningen grundar sig på är felaktig. Du måste då åberopa att betalningen aldrig skulle ha riktats mot dig, eftersom du hävde köpet nästan direkt efter att du köpt bilen. När ett köp hävs måste alla prestationer återgå och det räknas på så sätt som att du aldrig har ägt bilen. Oavsett vad som stått i Transportstyrelsens ägarregister har du inte varit skyldig att betala någon trafikförsäkring eller skatt på bilen. Uppgifterna på vilken betalningsanmärkningen grundar sig på är alltså felaktiga. Därför måste du kräva att de rättas. Kontakta Kronofogden och kräv att de gör en rättelse i sina register.

Du bör beakta att Kronofogden kanske kräver att du uppvisar att Transportstyrelsen återkallat sitt krav på betalning av bilskatten. Du kommer nog därför först behöva vända dig till Transportstyrelsen och kräva att de betalar skatten tillbaka, och möjligen kräva att de också vänder sig till Kronofogdemyndigheten för att få uppgifterna hos Kronofogden rättade (annars kommer du själv behöva vända dig till Kronofogden).

Om du kan kräva skadestånd från säljaren?

Eftersom du nämner att det fanns en "säljchef" utgår jag ifrån att det var ett köp mellan en konsument (dig) och en näringsidkare. Därför tillämpas konsumentköplagen (KkL) och dess bestämmelser om skadestånd. Du nämner att du hävde köpet pga. att säljaren utfäste att skatten skulle ligga på 2000, men att så inte var fallet. Jag utgår därför ifrån att detta är att betrakta som ett "fel i varan" och att 30 § i KkL därför tillämpas. Enligt denna kan du kräva ersättning för den skada du lidit pga. att varan varit felaktig.

Vad du kan kräva från säljaren framgår av 32 § KkL. Att du har fått betala bilskatten anser jag betraktas som sådan adekvat skada som uppfyller "adekvansregeln" i 32 § (jfr prop. 1989/90:89). Andra utgifter som du skulle kunna kräva ersättning för är bl. a. sådana utgifter som uppkommer av "olika åtgärder för att få tillstånd en rättelse, t ex utgifter för telefonsamtal, porto eller resor mm." (se prop. 1989/90:89). Det innebär att om du har andra dokumenterade utgifter som uppkommer till följd av säljarens underlåtenhet att rätta till Transportstyrelsens uppgifter i tid, kan du också åberopa dessa utgifter. Sådana utgifter måste då vara hänförliga till själva hävningen av köpet.

Om du vill kräva skadestånd kan du välja mellan att vända dig direkt till säljaren eller att väcka talan i domstol.

Slutsats

Enligt min bedömning borde du kräva att Transportstyrelsen återbetalar tillbaka skatten, eftersom det är också med hjälp av Transportstyrelsens uppgifter (om deras återbetalning) som du lättare kan få ändra på uppgifter i Kronofogdemyndighetens betalningsanmärkningsregister.

Du kan också kräva skadestånd från säljaren. Du bör dock uppvisa på vilket sätt du lidit skada. Skadan måste vara adekvat och ha samband med köpet och dess hävning. Du kan bl.a. kräva skadestånd från säljaren för kostnader som uppstått för dig till följd av deras underlåtenhet att inte agera på rätt sätt.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Du kan alltid boka tid med våra jurister på Lawline som gärna hjälper dig med att att fastställa vilket skadestånd du är berättigad till pga. felet i varan, samt också kan hjälpa dig att formulera din ansökan om rättelse hos Kronofogden och Transportstyrelsen och föra din talan mot säljaren.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare