Finns det någon tidsgräns på hur lång tid det får ta med återbetalning efter att ett företag har fått tillbaka en reklamerad vara?

Finns det någon tidsgräns på hur lång tid det max får ta efter att ett företag fysiskt har fått tillbaka en köpt vara med reklamations fel på, vid köp med betal /kreditkort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar hur lång tid det får ta innan du får tillbaka pengarna för en vara som du har lämnat tillbaka på grund av ett fel. Om jag har missuppfattat frågan är du välkommen att skriva till oss igen. Jag utgår från att situationen gäller ett konsumentköp, alltså att du som privatperson har köpt något. Då gäller konsumentköplagen (KKöpL).

Det finns ingen exakt gräns i lagen. Det som gäller är att när du har lämnat tillbaka varan som det var fel på, så ska säljaren utan onödigt dröjsmål lämna tillbaka dina pengar (KKöpL 43 §). Det betyder helt enkelt att säljaren inte ska hålla inne med dina pengar, men ska få den tid på sig som krävs för att kunna lämna tillbaka dem.

Några dagar krävs för överföring och administration

Ska du få återbetalningen till ditt konto kommer du behöva räkna med några bankdagar för att överföringen ska gå igenom. Det kanske också är något administrativt hos säljaren som måste ordnas innan de kan betala tillbaka pengarna. Är det en stor summa kan till exempel någon i en chefsposition godkänna betalningen först i vissa fall. Det är alltså svårt att säga vad som är ett onödigt dröjsmål, eftersom det kan vara lite olika för olika verksamheter.

Specifika villkor i avtalet

Ibland specificeras det i köpeavtal vad som gäller om man lämnar tillbaka en vara. Har du ett avtal eller ett kvitto kan det finnas villkor som handlar om hur säljaren ska agera om du lämnar tillbaka varan. Då är säljaren skyldig att följa de villkoren.

Kontakta säljaren om du undrar över något eller inte har fått tillbaka dina pengar

Om du undrar hur lång tid en återbetalning brukar ta, så föreslår jag att du kontaktar säljaren och frågar. De brukar kunna ge en uppskattning på hur lång tid det kommer ta. Har det redan gått några dagar utan att du fått tillbaka dina pengar föreslår jag också att du kontaktar företaget. Ibland kan det bli fel vid reklamationer och om du påpekar att något inte verkar funka kan säkert företaget fixa det.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om inte så är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare