Finns det risk för att jag blir anmäld för förolämpning?

Hej,

Det finns risk för en före detta arbetskollega (som dessutom är teamleader) att polisanmäla mig, dock är jag inte säker på att det kommer hända. Vill vara på den säkra sidan och vänder mig till er om råd.

På julbordet med jobbet hade denna teamleader stått och provocerat min flickvän så att hon stod upp emot honom. Då jag var påverkad kände jag att jag var tvungen att gå emellan och började provocera honom tillbaka. Denna teamleader har tidigare mycket fler gånger även provocerat mina andra arbetskollegor på jobbet och jag kände att jag äntligen var tvungen att stå upp emot honom. Jag kallade honom för grejer som t.ex. att alla ogillar honom på jobbet (vilket är sant), att han är en knarkare (vilket också är sant) och att jag tycker synd om hans barn. Då påstod han att han skulle anmäla mig och kräva skadestånd. Under denna situation bytte han om till kroatiska språket och sa att han skulle döda mig så fort han ser mig på stan varpå jag svarade på svenska: "ska du döda mig?". Han ville även gå bakom byggnaden och "göra upp med mig". När jag väl kom till jobbet igen kom platschefen och supervisor till mig och sa att de inte accepterar sånt beteende (när jag egentligen bara använde samma beteende som han har haft genom åren) och skickade hem mig. Jag är dock högskolestudent och det var bara ett extrajobb.

Finns det något under denna situation som han möjligtvist kan anmäla mig för? Han har sagt att papper för polisanmälning kommer imorgon.

Vänliga hälsningar...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att veta om du har någonting att oroa dig för måste det klargöras vilket brott som du riskerar att ha begått.

Det brott som särskilt kan komma ifråga är brottet förolämpning. Förtal skulle kunna vara ett alternativ. Däremot kräver det brottet att det du sagt om honom ska ha spridits vidare till andra, men eftersom bråket skedde er emellan och att jag inte vet något om huruvida uttalande spreds vidare till andra kommer jag endast att fokusera på brottet förolämpning.

Förolämpning

Brottet föreligger i det fall någon smädar annan genom tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende enligt 5 kap 3 § brottsbalken (BrB).

I detta fall har du sagt tre olika tillmälen eller beskyllningar som jag kommer att bedöma. Den brottsliga gärningen ska syfta till att såra den utsattes känslor. Huruvida det som sägs är brottsligt eller inte måste bedömas utifrån varje enskilds situation. Högsta domstolen har sagt att vissa tillmälen eller beskyllningar objektivt kan vara föremål för brottet förolämpning men om situation varit sådan att den som uttryckte sig gjorde det mer som ett sätt att uttrycka sin ilska snarare än att vilja förolämpa den andra föreligger inte en brottslig gärning.

Jag måste därför bedöma det du har sagt utifrån den situation du befunnit dig i.

Den situation du befann dig i

Du berättar att din tidigare kollega begick liknande handlingar mot din flickvän innan du inblandades. Och att din kollega har gjort liknande mot andra tidigare. Det talar för att du talade mer i syfte att uttrycka din ilska mot hans beteende än att rent objektivt vilja såra honom. Att han dessutom agerat så som du beskriver, dvs att han kränker din flickvän samt hotar dig tyder på att han inte blivit sårad av dina uttalanden på så sätt som krävs för att brottet förolämpning ska föreligga, särskilt inte heller om några av sakerna du sa var sanna.

Däremot är dina uttalanden sådana som annars objektivt skulle kunna gå under förolämpning. Det finns därför såklart fortfarande risk för att han antingen polisanmäler dig eller enskilt stämmer dig, även om min bedömning är sådan att det du sagt inte nödvändigtvis är brottsligt.

Min uppfattning är alltså att han kan komma att försöka anmäla dig för förolämpning. Att uppmärksamma dock, är att du inte skulle bli åtalad av en åklagare om han anmäler dig. Detta eftersom det i lagen står angivet att en åklagare bara ska väcka åtal för förolämpning om målsägande är under 18 år eller om det anses påkallat från allmän synpunkt att åtala (vilket det sannolikt inte är i ditt fall). Dessutom måste det du sagt gjort anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck (5 kap 5 § BrB), vilket du inte gjort.

Vad han kan göra då för att få dig dömd för brottet är att väcka ett enskilt åtal, vilket framstår som mycket svårare än om en åklagare skulle åtala. Sannolikheten att några rättsliga åtgärder vidtas mot dig är därför små.

Jag hoppas mitt svar varit till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare