Folkbokföring på jordbruksfastighet

Hej!

Jag undrar om man kan vara folkbokförd på en skogs eller jordbruksfastighet?

Jag funderar på att arrendera en liten plätt av en bonde eller liknande och ställa upp ett mobilt boende, men jag kommer att vara bofast under en längre tid på arrendet.

MVH

Pelle

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt folkbokföringslagen ska en person anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon regelmässigt tillbringar sin dygnsvila. Eftersom du kommer att vara bofast på fastigheten under en längre tid är det där du borde vara folkbokförd. Om du däremot på förhand vet att du inte kommer att bo på fastigheten längre än ett år så får du, men behöver inte, anmäla flytten.

När du lämnar in en flyttanmälan till Skatteverket ska du bland annat uppge den nya bostads- och postadressen samt fastighetsbeteckningen. Jag ser inga problem med att det är en skogs- eller jordbruksfastighet, däremot kan det vara svårt att uppge en bostadsadress om det inte finns någon sådan.

Jag föreslår att du kontaktar Skatteverket om det saknas en bostadsadress. De kommer att hjälpa dig, framförallt eftersom det ligger i deras intresse att personer är folkbokförda där de faktiskt är bosatta.

Lycka till!

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare