Förälders rätt att ansöka om vårdnad respektive umgänge

Har alltid haft ensam vårdnad om min nu 14,5 årige son. Pappan bor 60 mil bort och har träffat sonen sporadiskt med flera år mellan gångerna. Ingen regelbunden kontakt. Sist var 6 år sedan. Pappan hotar nu med att stämma mig angående vårdnad och umgänge. Sonen själv vill inte ha umgänge med pappan. Hur kan det gå om det tas till rätten? Kan det ens vara möjligt att rätten mot sonens vilja kan döma så att han blir tvingad till umgänge?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Inledningsvis vill jag poängtera att det inte är möjligt för mig att garantera hur utfallet skulle bli om er tvist togs upp i domstol. Jag kommer istället i mitt svar redogöra för de regler som rör din fråga samt vad domstolen särskilt beaktar i vårdnads- och umgängestvister.

Regler om barns vårdnad, boende och umgänge hittar du i föräldrabalken (FB) 6 kap.

Vårdnad

Om en av föräldrarna har ensam vårdnad om barnet kan den andra föräldern väcka talan om ändring i vårdnaden. Domstolen ska då besluta huruvida en sådan ändring ska ske, 6 kap. 5 § FB. I alla beslut rörande barns vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande, 6 kap. 2 a § FB. Detta innebär bland annat att domstolen ska beakta risken för att barnet far illa samt barnets möjligheter till en god och nära kontakt med båda föräldrarna. Ju äldre och mognare barnet är desto större hänsyn ska tas till barnets egna vilja. I sin bedömning ska domstolen även ta hänsyn till barnets rätt till kontinuitet i vardagen, samt föräldrarnas förmåga att samarbeta.

Umgänge

Barnet har rätt till umgänge med den förälder som det inte bor tillsammans med, 6 kap. 15 § FB. Föräldrarna har ett gemensamt ansvar för att barnets rätt till umgänge tillgodoses. Om en förälder vill umgås med sitt barn kan han eller hon väcka talan om detta i domstol, 6 kap. 15 a § FB. Domstolen kan då besluta om umgänge mellan barnet och denna förälder. Det är viktigt att vara medveten om att umgänget är till för barnet och det finns därför ingen plikt för barnet att umgås med föräldern.

Sammanfattning

Din sons pappa har möjlighet att till domstol ansöka om både gemensam vårdnad och umgänge. Domstolen beslutar då i frågorna, och inför dessa beslut ska barnets bästa alltid vara avgörande. När det gäller frågan om vårdnaden talar mycket för att du även fortsättningsvis ska ha ensam vårdnad, främst med tanke på er sons rätt till kontinuitet och att han själv motsätter sig kontakt med pappan. Det verkar dessutom som att ni som föräldrar har allvarliga samarbetsproblem och även detta kan alltså läggas till grund för bedömningen. Återigen är det omöjligt för mig att säga hur domstolen skulle döma i ert fall, då de gör en helhetsbedömning av samtliga omständigheter. Detta har endast varit ett försök att klargöra reglerna för dig.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikaela LundbladRådgivare