Föräldraledighet och omplacering

Hej, jag blev omplacerad efter min föräldraledighet. Från stf varuhuschef till kassa/kundserviceansvarig. Jag fick behålla min lön. När jag påpekade att detta inte var lagligt och att jag ville ta hjälp av facket fick jag till svar att då kan jag ev mista mitt jobb. Jag skrev på för den nya tjänsten (degraderingen) men nu ca 1 år senare ångrar jag att jag inte stod på mig. Jag har mått dåligt hela året och känner mig arg på behandlingen jag fick men är det för sent att göra något nu?

Med vänlig hälsning, Mikaela

Lawline svarar

Hej Mikaela och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som rör föräldraledighet regleras i föräldraledighetslagen (1995:584) (https://lagen.nu/1995:584). Arbetsgivaren får inte omplacera eller säga upp dig på grund av att du är eller har varit föräldraledig. Din arbetsgivare har inte heller rätt att behandla dig orättvist vad gäller befodran, kompetensutveckling eller lön. Det kan dock ske omorganisationer som gör det möjligt för arbetsgivaren att ge anställda andra arbetsuppgifter och andra befattningar, eller säga upp personal på grund av arbetsbrist.

Om du blivit omplacerad mot din vilja efter att du varit föräldraledig anses det vara missgynnande i lagens mening. Din arbetsgivare har bevisbördan och ska bevisa motsatsen, vad som talar för att du inte blivit missgynnad av att bli omplacerad. Om arbetsuppgifterna som du haft tidigare finns kvar på företaget får arbetsgivaren inte omplacera dig. Du har i vart fall rätt att få likvärdiga arbetsuppgifter, som du hade utfört om du inte var föräldraledig.

Om du anser att du blivit missgynnad kan du ha rätt till skadestånd, vilket också framgår av föräldraledighetslagen.

Vad du i dagsläget bör göra nu är att vända dig till facket, om du är ansluten till ett fackförhund. De kan både förhandla med arbetsgivaren och eventuellt föra talan om skadestånd. Är du inte med i ett fackförbund eller vill inte facket göra något kan du alltid vända dig till diskrimineringsombudsmannen (DO).

Lycka till och välkommen att kontakta oss igen om du har fler frågor eller funderingar!

Nathalie ByströmRådgivare