FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/12/2017

Föräldrar ansvarar gemensamt för att umgänge kommer till stånd

Hej

I hur god tid innan ett umgänge måste den andra föräldern höra av sig? Vi brukar använda sms men han vägrar svara eller höra av sig på ngt sätt. Jag är boende förälder och bor på Gotland och den andra bor på fastlandet och dottern ska flyga dit och jag väntar på o få en biljett så hon kan flyga dit på fredag den 22/12 då det är bestämt enligt tidigare dom att hon ska fira julen där iår!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Föräldrabalkens (FB) 6 kap finns inget uttryckligt datum nedskrivet som kan vägleda dig i den här situationen. Det är också svårt att hitta ett lämpligt domstolsavgörande att titta närmare på. Däremot står det i 6 kap 15 § andra stycket FB att barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses. Ansvaret för att umgänget fungerar som det ska vilar alltså på båda föräldrarna gemensamt.

Eftersom du bor på Gotland och pappan bor på fastlandet är det givetvis lämpligt med god framförhållning för att umgänget ska fungera. Om du inte på egen hand kan förmå pappan att kommunicera på ett bättre sätt kan du vända dig till socialnämnden för att få hjälp att ordna umgänget.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta vår juristbyrå via info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare