Fördelning av arv och efterarv

Fråga om buuppteckning/fördelning

Min far har gått bort, vi är 2 barn till honom. Ett barn är inom hans tidigare äktenskap, medan jag är med en annan kvinna.

Min far och hans fru hade enskilda egendomar. Hon gick bort för 10 år sedan. Nästan allt, inklusive bostad, stod på henne.

Nu när jag och min halvbror ska ärva min far, så ska det enligt han som sköter detta delas som följer:

man räknar ut procentuellt hur mkt min far ägde av det som han och hans fru hade tillsammans (ca 5% av det totala beloppet).

Dessa 5% ska delas mellan mig och min halvbror som arv efter vår far (jag får alltså endast 2,5%)

De resterande 95% ska räknas som arv efter hans fru och ska därmed helt tillfalla min halvbror som då får 97,5% av allt.

Min fråga är bara om detta verkligen stämmer? Ska det vara så här?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ett äktenskap upplöses, antingen genom skilsmässa eller dödsfall, görs en bodelning mellan makarna. Enligt 10 kap 1 § äktenskapsbalken ska makarnas giftorättsgods, dvs all egendom som inte är enskild, ingå i bodelningen. Som jag förstår din beskrivning av situationen hade din far och hans fru ett äktenskapsförord som gjorde all deras egendom, eller en betydande del av den, enskild. Därför gjordes sannolikt ingen bodelning mellan dem när hans fru gick bort, eller också omfattade den inte så stora värden.

När din fars fru gick bort ärvde han den egendom som var hennes (efter en eventuell bodelning) med fri förfoganderätt, enligt 3 kap 1 § ärvdabalken. Fri förfoganderätt innebär att han har fått göra vad han velat med egendomen under sin livstid, men han har inte kunnat testamentera bort den, eftersom din halvbror enligt 3 kap 2 § ärvdabalken har rätt till så kallat efterarv efter sin mor.

Hur mycket som ska utgå som efterarv efter en först avliden make bestäms mycket riktigt av vilken procent varje make ägde av den samlade egendomen, se 3 kap 2 § 3 st ärvdabalken. Om det är riktigt att din fars fru ägde 95% av deras samlade egendom vid sin bortgång och allt var enskild egendom, eller om detta är den andel som tillföll hennes sida vid en eventuell bodelning, ska denna andel tillfalla din halvbror. Resterande 5% räknas som arv efter din far och ska delas lika av er som är arvingar till honom enligt 2 kap 1 § ärvdabalken.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare