Fördelning av egendom då make avlider och denne har barn som inte är gemensamma med den efterlevande

Hej! Min man och jag är gifta. Vi har ett gemensamt barn. Han ägde villan vi bor i innan vi gifte oss. Inget äktenskaps förord finns. Han har 2 särkullbarn och jag har 2 oxå. Jag står inte på lagfarten. Vad händer om han avlider före mig? Hur skyddar vi varandra från att behöva lämna vår bostad om någon av oss avlider?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bodelning:
När någon i äktenskapet avlider upplöses äktenskapet och när detta sker ska en bodelning göras, 9 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB). I en bodelning ingår allt giftorättsgods vilket är all egendom bortsett från enskild egendom. Enskild egendom är sådan egendom som har villkoret att den ska vara just enskild, 7 kap 1 - 2 §§ och 10 kap. 1 § ÄktB. Giftorättsgodset räknas samman efter att båda parter gjort avdrag för sina skulder. Den totala egendomen delas sedan lika mellan båda makar, 11 kap. 1 - 3 §§ ÄktB.

Arvsfördelning:
Efter att en bodelning är gjord görs en arvsfördelning av den egendom som den avlidne makan/ maken erhållit efter bodelning. Bäst rätt till arv har bröstarvingar, det vill säga den avlidnes barn. Bröstarvingar ska få sin arvslott vilket innebär att alla bröstarvingar ska dela lika på egendomen, 2 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB).

När den avlidne lämnar en efterlevande maka/ make ska arvet istället tillfalla hen. Detta förutsätter dock att barnen är gemensamma. Om barnen inte är gemensamma, utan som man benämner det särkullbarn, tillfaller arvet barnen. 3 kap. 1 § ÄB. Detta innebär att allt det som tillfaller den avlidne efter bodelning kommer fördelas lika mellan den avlidnes barn och den efterlevande makan/ maken kommer bli utan arv.

Vad kan ni göra?
Ett alternativ är att upprätta ett testamente där ni testamenterar viss egendom till varandra. Ni kan dock inte testamentera bort era barn helt och hållet. Barn har nämligen alltid rätt till något som benämns laglott. Laglotten är halva arvslotten det vill säga hälften av den egendom som hen skulle få ärva om ett testamente ej förelegat, 7 kap. 1 och 3 §§ ÄB.

Ett annat alternativ är att särkullbarnen avsäger sig sitt arv till förmån för den efterlevande makan/ maken. Detta innebär att barnen godkänner att de få invänta sitt arv tills dess att även den efterlevande avlider, 3 kap. 9 § ÄB.

Om ni önskar hjälp att upprätta ett testamente kan ni boka en tid med en av våra jurister. Det kan ni göra här.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare