Företaget vägrar häva köpet fast varan är felaktig, vad ska jag göra?

Häva köp

Jag köpte en dator för exakt ett år sedan på webhallen. Enda sedan jag fick min dator har jag haft problem med den. För ca ett år sedan lämnade jag in den för 3 fel, de lyckades fixa ett av felen, därefter lämnade jag in den ca 6 månader efter för att felen kvarstod, jag visade filmer på mina fel och de förstod att det inte var något som inte stämde, de bytte hela datorn dvs allt förutom skalet, de påstod även att felen skulle vara fixade, men det var de inte. Lämnade återigen in den efter 1 vecka men de kunde inte hitta mina fel trots att jag filmat felen och visat de i butik.

Har varit till butiken 5 gånger men de säger att de inte hittar felen, därför anses det inte vara något fel på datorn. De sa att jag skulle uppdatera operativsystemet, vilket jag gjorde men problemet kvarstår. Det är uppenbarligen något fel på datorn och jag vill häva köpet men eftersom de inte tycker att problemen är tillräckligt godtyckliga så säger de att de inte kan hjälpa mig. Min garanti gick nyligen ut men eftersom jag haft samma problem hela tiden kan de väl inte använda garantin som en ursäkt för att inte häva köpet?

Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga vill du dels ha svar på om det på grund av garantitiden finns några hinder mot att häva köpet, dels på hur du ska gå vidare. Nedan kommer jag att kort redogöra för när ett företag ansvarar för en felaktig vara, samt vad som gäller angående hävning och garantitid. Till sist kommer jag att ge förslag på vad du kan göra.

När ansvarar företaget för felet?

När du köper en vara i egenskap av en konsument gäller reglerna i konsumentköplagen (KKöpL). För att överhuvudtaget kunna ställa krav på företaget som du köpt datorn av krävs det att varan är felaktig. En vara anses bl a felaktig om varan inte stämmer överens med avtalet, uppgifter som företaget lämnat om varan eller också om den avviker från vad du rimligen kunnat förvänta dig av varan (se 16-19 §§ KKöpL). Jag kommer inte gå in närmare på bedömningen av en felaktig vara, då det verkar stå klart att det är fallet här.

För att företaget ska ansvara för felet krävs det att felet funnits vid köpet (20 § KKöpL). Felet ska med andra ord inte bero på dig. Om felet däremot visar sig inom 6 månader från köpet råder en presumtion, eller ett antagande, om att felet är ursprungligt (20 a § KKöpL). I sådana fall hamnar bevisbördan istället hos företaget.

Vilka krav kan du ställa på företaget?

Din dator är alltså felaktig och eftersom felet uppkommit inom 6 månader antas felet ha funnits vid köpet. Om varan du köper är felaktig finns det vissa lagstadgade krav du kan ställa mot företaget (se 22 § KKöpL).

Du har därför rätt att kräva att företaget antingen avhjälper felet eller bekostar en omleverans. Om detta inte kommer på fråga har du rätt att kräva prisavdrag eller också att häva köpet. För att häva köpet krävs det att felet är väsentligt.

Enligt praxis kan felet bli hävningsgrundande, dvs. väsentligt, om felet kvarstår efter två eller fler avhjälpningsförsök. I ditt fall har företaget försökt reparera datorn flera gånger utan framgång. Det bör därför stå klart att du har rätt att häva köpet.

Garantitiden

De tidsfrister som konsumenter måste förhålla sig är reklamationstiden. Enligt lag måste en konsument meddela företaget om felet (reklamation) inom skälig tid från det att man upptäcker det (23 § KKöpL). Reklamation som sker inom 2 månader efter att felet upptäckts anses alltid ha skett inom skälig tid. Den yttersta gränsen för reklamation är 3 år.

Du har ju redan har reklamerat varan i och med de första problemen och företaget är därför skyldiga att hjälpa dig med datorn (om det däremot skulle vara fråga om "nya fel" har du ju återigen reklamerat inom skälig tid). Det finns därför ingen tidsfrist som du behöver förhålla dig till. Att garantitiden som företaget erbjudit har gått ut har ingen som helst betydelse. Reglerna i konsumentköplagen är nämligen tvingande till konsumentens fördel. Om ett företag erbjuder "sämre" villkor än lagen, är dessa villkor ogiltiga.

Vad kan du göra härnäst?

Det bästa vore ju såklart att försöka komma överens med företaget. Skulle företaget däremot vägra att reparera felen eller gå med på att häva köpet kan du kostnadsfritt vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Nämndes beslut är inte bindande, men de flesta företag väljer ändå att följa besluten.

Vägrar företaget att följa nämndens beslut, kan du få frågan prövad i en domstol. Det gör du genom att lämna in en stämningsansökan till den tingsrätt där företaget har sin styrelse. Det kan du läsa mer om här.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare