Förfallodatum för hyra när inget avtalats

Hej. Jag hyr ut min villa till en ensamstående kvinna med 3 barn . Hon fick flytta in och bo gratis maj juni och juli 2014. Hon betalade första hyran 27:e augusti och det var hyra för augusti. Jag sa upp henne 4:e april 2016 att flytta sista juli . Nu hävdar hon att hon bara ska betala till den sista juni men ska bo kvar till siste juli för enligt lag betalar man först och bor sedan . Stämmer detta . Hon har ju fått betalat i efterskott hela tiden.

Lawline svarar

Enligt 12 kap. 20 § jordabalken (JB) (https://lagen.nu/1970:994#K12P20S1) ska, om annat inte avtalats, hyran betalas senast sista vardagen före varje kalendermånads början.

Parterna kan fritt avtala om när hyran skall betalas. Hyreskontrakten innehåller vanligen också bestämmelser om detta; i regel månads- eller kvartalsvis i förskott. Den som hyr en bostadslägenhet får betala hyran förskottsvis per månad även om längre betalningsperiod, t.ex. kvartal skulle vara avtalad.

Om det i hyresavtalet mellan dig och din hyresgäst inte framgår när hyran ska betalas, ska den således betalas i förskott. Din hyresgäst har ju då förvisso rätt i att den betalning hon gör i slutet av juni avser juli och att det innebär att hon inte behöver betala någon hyra i slutet av juli. Om hyran ska betalas i förskott innebär ju dock detta i sin tur att den betalning din hyresgäst gjorde den 27 augusti inte avsåg augusti utan september och att hyran för augusti fortfarande är obetald.

Med vänlig hälsning,

Linda CritchleyRådgivare