Förhör efter lång tid och eventuellt straff för förtal

Hej jag fick precis ett mejl från polisen om att jag är misstänkt för hets mot folkgrupp. Detta ska då alltså ha skett i juli 2020 och inget jag har haft vetskap om tidigare. Hur kan det komma sig att jag nu 2023 blir kallad till förhör för något dom påstår sig ska ha hänt juli 2020? Jag vet med mig att något sådant aldrig skulle kunna ha skett, men om jag skulle dömmas vilket jag absolut inte tror vad är då straffet för sånt?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Kallelse till förhör

När en förundersökning inletts får förhör hållas med alla personer som kan tänkas kunna lämna viktig information för utredningen, se 23 kap. 6 § rättegångsbalken (RB). Kort sagt, så länge förundersökningen är igång och du är misstänkt, kan du bli kallas till förhör.

Straff

Skulle du dömas till förtal av normalgraden kan du dömas till böter (5 kap. 1 § första stycket brottsbalken (BrB). Skulle brottet anses grovt kan straffet bli böter eller fängelse i högst två år (5 kap. 2 § första stycket BrB).

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor så tveka inte att vända dig till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare