Förlängning av hyresavtal genom utebliven uppsägning

Hej! Min hyresvärd och jag tecknade först hyreskontrakt från augusti förra året fram till 1 januari i år. På kontraktet (framtaget av hyresgästföreningen, 2002) står det i alternativ 1: Hyresavtalets giltighetstid och uppsägningstid "Med 4 månaders uppsägningstid. Vid utebliven uppsägning förlängs kontraktet med 6 månad(er) varje gång".

Jag antog alltså att kontraktet slutade den 1 juli det vill säga sex månader efter 1 januari och därefter ska flytta eftersom jag har annat boende på gång. Nu påstår hyresvärden (som hört av sin bror) att kontraktet inte tar slut 1/7 utan att jag inom denna tidsperiod har möjlighet att säga upp mig och fortsätter därefter som innan. Jag förstår verkligen inte vitsen med att skriva en giltighetstid om den som i denna fallet ändå inte gäller. Min hyresvärd var inte medveten om denna när kontraktet tecknades utan sa detta idag.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du vill veta hur man ska tolka den formulering du har citerat från ditt hyresavtal. Frågor om hyra regleras i 12 kap. jordabalken(JB), som även kallas hyreslagen.

Enligt 12 kap 3 § JB gäller hyresavtal för obestämd tid om inget annat har avtalats, alltså tills vidare utan någon bestämd slutdag. Enligt paragrafens andra stycke kan hyresavtal även ingås för bestämd tid, det vill säga med en bestämd slutdag angiven i avtalet. Trots att man har avtalat om bestämd tid kan ett avtal innehålla en bestämmelse om att kontraktet skall förlängas på obestämd eller bestämd tid vid utebliven uppsägning. Uppsägning av en bostadslägenhet som har hyrts för bestämd tid som är längre än tre månader skall enligt lagen sägas upp tre månader i förväg om inget annat har avtalats, 12 kap. 4 § 2 st p.3 JB.

Du skriver att hyreskontraktet skulle gälla mellan augusti förra året och 1 januari. Tillsammans med det du har klistrat in här från avtalet tycks ert hyresavtal gälla på bestämd tid, men med en förlängningsklausul vid utebliven uppsägning. Eftersom det står "varje gång" förlängs avtalet var sjätte månad tills någon av er säger upp det. Därför kommer inte avtalet sägas upp automatiskt den 1 juli. När du eller hyresvärden bestämmer sig för att säga upp avtalet gäller dock en uppsägningstid på fyra månader. Enligt min uppfattning av avtalets utformning har förlängningen ingen påverkan på uppsägningstiden, utan jag menar att du kan säga upp avtalet när som helst med fyra månader uppsägningstid oavsett om en ny period har börjat. Om du skulle säga upp avtalet idag så skulle alltså hyrestiden vara i fyra månader framöver.

Detta är min tolkning av det du har beskrivit. Det kan hända att ni även kommit fram till något annat muntligen. Försök resonera med din hyresvärd och om ni fortfarande har motstående uppfattningar så kan du vända dig till Hyresnämnden för rådfrågning avseende tvisten.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor EizykRådgivare