Formulering vid nedlagd förundersökning

Hej, jag har blivit utsatt för ett överfall och nu fått beslut om att förundersökningen läggs ned. Jag undrar lite över motiveringen i beslutet. "Vidtagna åtgärder har inte lett till att någon kan misstänkas för brottet. Ytterligare utredning kan inte antas ändra på det" och Skäl: " det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen"

Är detta ett vanligt uttryckssätt i sammanhanget?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Uttryckssättet är ganska vanligt och brukar användas när en förundersökning läggs ned i brist på bevis. Även om det kan låta lite "strängt och slutligt" behöver det inte nödvändigtvis betyda att brottet aldrig kommer att utredas. Formuleringen betyder i princip att det inte finns tillräckligt med information för att kunna komma längre med undersökningen i dagsläget, men om det kommer fram någon ny bevisning - t.ex. om gärningsmannen erkänner för polisen eller om du på något sätt skulle få reda på vem det var - kan förundersökningen återupptas.

Kort sagt är det alltså en vanlig formulering, som innebär att brottet inte aktivt utreds förrän ny bevisning kommer fram!

Hoppas att svaret klarade upp situationen!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare