Förolämpning

Hej få en styrelsemedlem i en ideellt förening uttala sig rasistiskt och kallar andra medlemar för Apor

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Att uttala sig mot någon annan på ett sätt som är ägnat att kränka den andres självkänsla eller värdighet klassas som brottet förolämpning (5 kap. 3 § Brottsbalken). Detta gäller oavsett om personen är styrelsemedlem eller inte.

För att det ska klassas som förolämpning krävs att uttalandet är riktat till den specifika personen/personerna. I det här fallet krävs alltså att medlemmen kallade personerna i fråga för "apor" när dessa var närvarande. Om medlemmen istället snackade "skit" inför en tredje person om personerna i fråga för att åhöraren därefter för detta vidare till de berörda är inte att klassa som förolämpning utan brottet förtal (5 kap. 1 § Brottsbalken).

Att något är ägnat att kränka den andres självkänsla innebär också att det i det enskilda fallet inte är avgörande om personerna i fråga faktiskt blivit kränkta utan om gärningen typiskt sett är en sådan som kan orsaka kränkning. Att kalla någon för apa torde innefattas här.

Vänligen,

Anna LissRådgivare